De Europese Unie begint aan een nieuwe ronde in de strijd om het verkeer van de meest vervuilende voertuigen te beperken. De Commissie presenteerde vandaag een voorstel als basis voor onderhandelingen om de nieuwe Euro 7-emissienormen vast te stellen.
Het Europees Parlement heeft zijn onderhandelingspositie over de Euro 7-normen vastgesteld, met 329 stemmen voor, 230 tegen en 41 onthoudingen. Daarbij moet opgemerkt worden dat dit een uitgangspositie is. Die dient als basis voor toekomstige onderhandelingen met EU-regeringen over de uiteindelijke vorm van de wet.
Wat we nu hebben is een intentieverklaring van het Parlement. “De nieuwe Euro 7-emissienormen zullen ervoor zorgen dat auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen veel schoner zijn, onder echte rijomstandigheden die de situatie in steden waar de luchtvervuilingsproblemen het meest acuut zijn, beter weerspiegelen.”
Dit zijn de Euro 7-emissienormen
We kunnen al een paar belangrijke punten isoleren:
- Een breder scala aan monitoring van rijomstandigheden. Een mix van studies naar gebruikersgewoonten en de (nieuwe) klimaatomstandigheden in de EU, met het oog op mogelijke manieren om het verkeer te reguleren.
- Nog strengere grenswaarden voor de uitstoot van verontreinigende stoffen. Deze zullen worden aangescherpt voor vrachtwagens en bussen. Terwijl de bestaande lagere grenswaarden voor auto’s en bestelwagens nu van toepassing zullen zijn ongeacht de brandstof die door het voertuig wordt gebruikt.
- Regulering van rem- en bandenemissies. De Euro 7-emissienormen zullen de eerste ter wereld zijn die zich niet alleen richten op uitlaatemissies, maar ook op deeltjes die worden geproduceerd door wrijving, zoals microplastics. Deze regels zullen daarom gelden voor alle voertuigen, inclusief elektrische voertuigen.
- Alle voertuigen zullen langer dan voorheen aan de regels moeten voldoen. De naleving voor auto’s en bestelwagens zal worden gecontroleerd tot deze voertuigen 200.000 kilometer en 10 jaar oud zijn, oftewel het dubbele van de Euro 6/VI-normen.
- De nieuwe regels zullen ook de duurzaamheid van batterijen in auto’s en bestelwagens regelen. Het doel is om een breed publiek vertrouwen te geven in deze nieuwe modellen.
- Het gebruik van nieuwe digitale hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat deze regels worden nageleefd. We herinneren ons allemaal dieselgate. Het Europees Parlement wil nooit meer zo’n schandaal.
“Een evenwicht tussen milieudoelstellingen en de belangen van fabrikanten”
De doelstellingen:
- Tegen 2035 zouden de Euro 7-emissienormen de uitstoot van stikstofoxiden door auto’s en bestelwagens met 35 procent moeten verminderen ten opzichte van Euro 6. Maar ook met 56 procent vergeleken met Euro VI voor bussen en vrachtwagens.
- Tegelijkertijd worden de deeltjes die uit de uitlaat komen met 13 procent verminderd voor auto’s en bestelwagens, en met 39 procent voor bussen en vrachtwagens. Deeltjes die uit de remmen van een auto komen worden met 27 procent verminderd.
“We zijn erin geslaagd een evenwicht te vinden tussen milieudoelstellingen en de vitale belangen van fabrikanten. Het zou contraproductief zijn om een milieubeleid te voeren dat zowel de Europese industrie als haar burgers schaadt. Met dit compromis dienen we de belangen van alle betrokken partijen en vermijden we extreme standpunten.”
Alexandr Vondra, rapporteur voor het Europees Parlement
(nd/cv)