In een niet-bindende maar invloedrijke stemming hebben de regeringen van de Europese Unie hun verdeelde standpunten blootgelegd over de voordelen van EU-tarieven op de import van in China gebouwde elektrische voertuigen. Volgens bronnen met kennis van de stemming stemden 12 EU-lidstaten voor de tarieven, terwijl 4 tegen stemden en 11 zich van stemming onthielden.
De Europese Commissie heeft voorlopige heffingen tot 37,6 procent ingesteld op electrische wagens die uit China worden geïmporteerd om wat zij oneerlijke subsidies noemt tegen te gaan en heeft de meningen van de EU-lidstaten gepeild in een zogenaamde raadgevende stemming. Dit besluit maakt deel uit van de meest geruchtmakende handelszaak van de EU tot nu toe.
Autofabrikanten wegen mee
Een dozijn EU-leden stemde voor de tarieven, terwijl er 4 tegen stemden en 11 zich onthielden. Duitsland, Finland en Zweden onthielden zich van stemming, waarbij Duitsland zich “kritisch solidair” verklaarde met de Commissie. Frankrijk, Italië en Spanje steunden de tarieven, terwijl enkele andere landen, zoals Zweden, het belang benadrukten van een dialoog tussen de EU en China om een oplossing te vinden.
Duitse autofabrikanten, die vorig jaar een derde van hun verkoop in China realiseerden, hebben er bij de EU op aangedrongen de tarieven te laten vallen. Deze tarieven zouden niet alleen gelden voor Chinese producenten, maar ook voor in China gebouwde auto’s van westerse autofabrikanten zoals Tesla en BMW. De Europese Commissie heeft aangegeven dat ze een lager tarief kan overwegen voor BMW’s in China geproduceerde elektrische Mini en Volkswagen’s Cupra Tavascan.
De risico’s en gevolgen
De Commissie zet haar onderzoek nog drie maanden voort. Als de Commissie aan het einde van dit proces besluit om rechten te bepleiten, zullen deze bindend ter stemming worden voorgelegd aan de EU-lidstaten. De definitieve rechten zullen worden opgelegd tenzij een gekwalificeerde meerderheid van 15 lidstaten die 65 procent van de EU-bevolking vertegenwoordigen tegenstemmen.
Het grote aantal onthoudingen weerspiegelt de aarzeling onder veel EU-leden, die zich bewust zijn van de argumenten van de Commissie dat handel op een gelijk speelveld moet plaatsvinden, maar ook het risico van een handelsoorlog met China niet uit het oog verliezen. Beijing heeft gedreigd met vergeldingsmaatregelen op grote schaal als de tarieven worden opgelegd.
Belangrijkste punten
- EU-lidstaten hebben uiteenlopende meningen over tarieven op de import van Chinese elektrische voertuigen
- 12 landen stemden voor, 4 tegen en 11 onthielden zich van stemming
- Duitse autofabrikanten drongen er bij de EU op aan om de tarieven te laten vallen