Key takeaways
- De Europese Unie had in 2024 een handelstekort in aluminium ter waarde van 11,1 miljard euro.
- De invoer steeg met 29,9 procent, terwijl de uitvoer met 21,3 procent steeg ten opzichte van 2019, ondanks afnemende fysieke hoeveelheden.
- De belangrijkste drijvende kracht achter de waardestijgingen waren stijgende prijzen in plaats van toegenomen fysieke handelsvolumes.
De Europese Unie had in 2024 een aanzienlijk handelstekort in aluminium. De invoer van aluminium en aanverwante producten bedroeg in totaal 29,5 miljard euro, terwijl de uitvoer 18,4 miljard euro bedroeg, wat resulteerde in een tekort van 11,1 miljard euro. Dat meldt Eurostat.
Deze trend weerspiegelt een aanzienlijke stijging van zowel de invoer- als de uitvoerwaarde ten opzichte van 2019. De invoer steeg met 29,9 procent, oftewel 6,8 miljard euro, terwijl de uitvoer steeg met 21,3 procent, oftewel 3,2 miljard euro. Interessant is dat deze monetaire winsten zich voordeden ondanks een daling van de fysieke hoeveelheid verhandeld aluminium. De import daalde met 6,2 procent en de export met 1,7 procent, wat erop wijst dat de stijgende prijzen de belangrijkste drijfveer waren achter de waardestijgingen.
Belangrijkste partners voor invoer
Noorwegen en China kwamen naar voren als de belangrijkste partners van de EU voor de invoer van aluminium in 2024, goed voor respectievelijk 4,4 miljard euro (15,0 procent) en 3,9 miljard euro (13,1 procent). Daarna volgen Turkije (2,8 miljard euro; 9,4 procent), IJsland (2,1 miljard euro; 7,3 procent) en Zwitserland (1,7 miljard euro; 5,8 procent). Met name de invoerwaarde uit IJsland is meer dan verdubbeld ten opzichte van 2019 (+104,9 procent), terwijl de invoerwaarde uit Turkije bijna verdubbeld is (+95,4 procent).
Belangrijkste partners voor uitvoer
Aan de exportzijde domineerde het Verenigd Koninkrijk met 3,7 miljard euro aan aluminium (19,9 procent van de totale export), gevolgd door de Verenigde Staten (2,6 miljard euro; 14,1 procent) en Zwitserland (2,4 miljard euro; 12,8 procent). Turkije behaalde de vierde plaats met 0,9 miljard euro (5,0 procent), terwijl India de vijfde plaats innam met 0,8 miljard euro (4,5 procent). De export naar zowel India als Turkije is sinds 2019 aanzienlijk gegroeid, met respectievelijk 135,6 procent en 66,7 procent.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!