Key takeaways
- De EU staat voor de grote uitdaging om haar doelstelling van 3,5 miljoen oplaadpunten voor elektrische voertuigen tegen 2030 te halen.
- Om dit doel te bereiken, moeten de installatiecijfers verdrievoudigd worden ten opzichte van de huidige niveaus.
- De onderzoekers bevelen aan om prioriteit te geven aan oplaadpunten met een hoog vermogen langs hoofdwegen en om de vergunningsprocedures te stroomlijnen om de installatie te versnellen.
De Europese Unie staat voor de moeilijke opgave om haar doelstelling van 3,5 miljoen oplaadpunten voor elektrische voertuigen tegen 2030 te halen. Momenteel zijn er slechts ongeveer 910.000 oplaadpunten toegankelijk in alle lidstaten, wat minder is dan een kwart van de doelstelling van de Europese Commissie.
Een studie van Heise.de over e-mobiliteit wijst op aanzienlijke hiaten in het Europese oplaadnetwerk. Met het huidige tempo van ongeveer 150.000 nieuwe oplaadpunten per jaar, zullen er in 2030 naar verwachting slechts 1,7 miljoen oplaadpunten in de EU zijn. Om de doelstelling van 3,5 miljoen te halen, zouden er meer dan 500.000 nieuwe aansluitingen per jaar geïnstalleerd moeten worden, meer dan drie keer zoveel als nu.
Ongelijke verdeling
Het probleem is niet alleen de hoeveelheid oplaadpunten, maar ook hun distributie en laadsnelheid. Steden zijn over het algemeen goed uitgerust, maar in landelijke gebieden, op secundaire wegen en langs internationale verbindingen blijft de dekking beperkt.
De onderzoekers bevelen een strategische aanpak aan om het netwerk te verbeteren. De nadruk ligt op het verkleinen van de afstand tussen oplaadstations en het prioriteren van centra met een hoog vermogen langs belangrijke secundaire wegen. Dit zou het vertrouwen van bestuurders van elektrische voertuigen vergroten en de ongerustheid over de actieradius verminderen.
Rol van privésector
De privésector speelt een steeds grotere rol bij het dichten van de infrastructuurkloof. Supermarkten en winkelketens zijn ideale plaatsen om oplaadstations te installeren. Klanten blijven er vaak langere tijd, de stations zijn gemakkelijk toegankelijk en de netwerkinfrastructuur bevindt zich vaak in de buurt. Grote winkelketens hebben al duizenden oplaadpunten geïnstalleerd in Europa, meer dan sommige landen in totaal.
Beleidsaanbevelingen
Om de uitrol van oplaadinfrastructuur te versnellen, bevelen de auteurs aan om de vergunningsprocedures te stroomlijnen, de netwerkverbindingen te versterken en de concentratie van snellaadcentra te verhogen.
Gegarandeerde uptime en transparante prijzen zijn essentieel om een gefragmenteerde markt te vermijden die bestuurders dwingt om tussen verschillende toepassingen en tarieven te navigeren. Succesvolle markten tonen een evenwicht tussen grote leveranciers zoals TotalEnergies en kleinere spelers. Dit wordt ondersteund door de mogelijkheid om met één laadpas of app verschillende netwerken te gebruiken, en door duidelijke prijsstructuren. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

