Key takeaways
- De Hongaarse premier Viktor Orban uitte zijn bezorgdheid over een “economische koude oorlog” met China.
- Voorgestelde EU-tarieven op elektrische voertuigen van Chinese makelij kunnen leiden tot vergeldingsmaatregelen van Beijing.
- Hongarije streeft naar een evenwichtige aanpak en wil niet gedwongen worden om tussen blokken te kiezen.
De Hongaarse premier Viktor Orban uitte zijn bezorgdheid dat de Europese Unie afstevent op een “economische koude oorlog” met China, vooral in het licht van een cruciale stemming die voor vrijdag op de agenda staat. Deze stemming zal bepalen of de EU tarieven gaat heffen op de import van in China geproduceerde elektrische voertuigen (EV’s) voor een periode van vijf jaar, met mogelijke tarieven die kunnen oplopen tot 45 procent.
De voorgestelde tarieven zijn een belangrijke handelskwestie die kan leiden tot vergeldingsmaatregelen uit Beijing. Hongarije heeft onder Orban’s leiderschap sterke economische banden met China opgebouwd, in tegenstelling tot andere EU-landen die hun afhankelijkheid van ’s werelds op één na grootste economie willen verminderen. Orban bekritiseerde de voorgestelde tarieven als een “economische koude oorlog”.
Handelsspanningen lopen op
Hij wees op recente gegevens die een daling van 9,5 procent in de industriële productie van Hongarije in augustus lieten zien en schreef deze daling toe aan de zwakte van de Duitse economie, die goed is voor een aanzienlijk deel van de Hongaarse export.
Op zoek naar een evenwichtige benadering benadrukte Orban de wens van Hongarije om handelsrelaties met beide partijen te onderhouden en te voorkomen dat het land gedwongen wordt om tussen blokken te kiezen. Hij waarschuwde dat als de wereldeconomie in twee kampen verdeeld zou raken, het steeds moeilijker zou worden om in de EU gemaakte producten te verkopen. De levensvatbaarheid op lange termijn van Hongarijes strategie van “economische neutraliteit” blijft in deze context onzeker.
Hongaarse economische belangen
Hongarije is getuige geweest van aanzienlijke investeringen van Chinese bedrijven: CATL, een prominente Chinese investeerder, bouwt een batterijfabriek van 7,3 miljard euro in Debrecen. Daarnaast kondigde de Chinese fabrikant van EV’s BYD vorig jaar plannen aan om zijn eerste Europese productiefaciliteit in Szeged te vestigen.
Orban verklaarde eerder dat Chinese bedrijven in totaal 9 miljard euro in Hongarije willen investeren, evenveel als Amerikaanse bedrijven. De Amerikaanse ambassadeur in Hongarije, David Pressman, heeft echter gewaarschuwd voor een te groot vertrouwen in China, door te stellen dat zaken doen met China vaak gepaard gaat met voorwaarden en een mogelijk compromis van soevereiniteit met zich meebrengt.
EU-financiering opgeschort
Bovendien heeft de EU, vanwege de bezorgdheid over de rechtsstaat in Hongarije, miljarden euro’s aan financiering voor het land opgeschort. Daarom heeft Boedapest in april een lening van 1 miljard euro gekregen van Chinese banken om infrastructuur- en energieprojecten te financieren. De voorwaarden van deze overeenkomst blijven geheim.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!