EU staat onder druk om houding ten opzichte van CO2-uitstoot van auto’s te verzachten door druk van industrie


Key takeaways

  • De EU staat onder druk van de auto-industrie om haar standpunt over de CO2-uitstoot van auto’s te verzachten.
  • De elektriciteitssector stelt dat strengere emissieregels de Europese autofabrikanten niet zullen verlammen en een prioriteit moeten blijven voor klimaatdoelstellingen.
  • De Commissie moet concurrerende belangen tussen de auto- en elektriciteitssector zien te behartigen en tegelijkertijd prioriteit geven aan CO2-reductiedoelstellingen.

Onder druk van de industrie groeit de bezorgdheid over de mogelijkheid dat de EU haar standpunt over de CO2-uitstoot van auto’s zal afzwakken.

Ondanks beweringen dat de autosector een “existentiële crisis” doormaakt, houdt de elektriciteitsindustrie vol dat strengere emissieregels de Europese autofabrikanten niet zullen verlammen. Zij stellen dat de focus moet blijven liggen op het behalen van klimaatdoelstellingen in plaats van het versoepelen van de doelstellingen.

Druk van de industrie en emissiedoelstellingen

De auto-industrie dringt aan op verlichting van de regelgeving en noemt de problemen om aan de huidige CO2-normen te voldoen als gevolg van de dalende verkoop van elektrische voertuigen. Ze dringen er bij de Commissie op aan om de bestaande regelgeving snel te herzien en mogelijk financiële steun te geven aan autofabrikanten die moeite hebben om aan de normen te voldoen.

Het perspectief van de elektriciteitssector

De elektriciteitssector beweert echter dat het inwilligen van deze eisen het engagement van de EU om benzine- en dieselauto’s uit te faseren zou ondermijnen door de boodschap te sturen dat lagere emissiedoelen aanvaardbaar zijn. Ze beschuldigen de auto-industrie ervan prioriteit te geven aan grotere en duurdere elektrische modellen, terwijl ze kleinere, meer betaalbare opties verwaarlozen die de vraag van de consument aanzienlijk zouden kunnen beïnvloeden.

Het antwoord van de Commissie

De Commissie staat momenteel van beide kanten onder druk. Ze erkent de uitdagingen waar de autosector voor staat, maar benadrukt ook haar inzet om de CO2-reductiedoelstellingen te halen en een duurzame auto-industrie te stimuleren.

Groene bedrijfswagenparken en EU-prioriteiten

Om het nog ingewikkelder te maken, hebben verschillende EU-ministers van Milieu er bij de Commissie op aangedrongen om prioriteit te geven aan het groener maken van bedrijfswagenparken door middel van strengere regelgeving en stimuleringsmaatregelen. Zij geloven dat deze aanpak de industriële toeleveringsketen van de EU zou versterken en een meer concurrerende omgeving voor Europese fabrikanten zou creëren.

De weg vooruit

De Commissie analyseert momenteel de feedback van een recente openbare raadpleging over de elektrificatie van bedrijfswagenparken en zal de komende maanden waarschijnlijk blijven navigeren tussen de concurrerende belangen van de auto- en elektriciteitssector.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.