In januari heeft de Suiso Frontier de allereerste internationale levering van vloeibare waterstof op zich genomen. Nu blijkt dat er brand is uitgebroken aan boord van het schip vlak voordat het vertrok – en nadat het al was geladen.
De Suiso Frontier verliet Hastings, ten zuiden van Melbourne, Australië, op 28 januari en arriveerde op succesvolle wijze in Kobe, Japan, op 25 februari, met ’s werelds eerste lading vloeibare waterstof aan boord. Door het onderzoek van het Australian Transport Safety Bureau (ATSB), het federale agentschap dat verantwoordelijk is voor het onderzoek naar ongevallen in de lucht, op zee en op het spoor, kwam de operatie echter bijna tot stilstand.
De ATSB maakte bekend dat er op 25 januari brand uitbrak aan boord van het schip, drie dagen voordat het zou vertrekken. Er waren geen gewonden of verontreinigingsproblemen, maar volgens het informatieblad van het onderzoek werd het incident geclassificeerd als een “ernstig incident”.
“De ATSB onderzoekt een storing van de gasdrukbewakingsapparatuur aan boord van het gastankschip Suiso Frontier nadat het schip vloeibaar gemaakte waterstof had geladen in Western Port, Hastings”, aldus het agentschap. “Aan dek werd een vlam gezien uit de uitlaat van de gasverbrandingseenheid. De eenheid werd onmiddellijk stilgelegd en geïsoleerd voordat de bemanning het brandpreventieplan uitvoerde.”
“Als op enig moment tijdens het onderzoek een kritiek veiligheidsprobleem wordt vastgesteld, zal de ATSB de exploitanten en regelgevers onmiddellijk op de hoogte brengen, zodat tijdig passende veiligheidsmaatregelen kunnen worden genomen. Aan het eind van het onderzoek zal een eindverslag worden uitgebracht”, concludeerde het Australische agentschap.
Een boze vereniging
Tegenover The News verklaarde Julia Stockigt van Save Westernport, een plaatselijke milieuorganisatie, dat zij “bezorgd was over het feit dat de veiligheidsinbreuk aan boord van de Suiso Frontier destijds niet aan het publiek lijkt te zijn gemeld.”
Zij klaagde ook dat, volgens haar, “sinds minister van Planning Richard Wynne het project in 2019 als een ‘kritiek project voor Victoria’ heeft bestempeld, de faciliteit (…) een milieueffectrapportage om de veiligheid en andere effecten te beoordelen, heeft kunnen vermijden”.
Hoge inzet
Zoals het medium Recharge opmerkt, is het doel van het proefproject aan te tonen dat het vervoer van vloeibare waterstof van Australië naar Japan levensvatbaar en veilig is. In de haven van Hastings zijn, speciaal voor de Suiso Frontier, een faciliteit voor het vloeibaar maken van waterstof (geproduceerd uit Australische bruinkool) en een faciliteit voor het laden van waterstof geplaatst.
Het project van 500 miljoen Australische dollar (ongeveer 350 miljoen euro) wordt geleid door Kawasaki Heavy Industries, een Japanse multinational die tankers voor vloeibaar aardgas (LNG) en andere producten produceert, en wordt gesteund door de Japanse en de Australische regering.
De levensvatbaarheid van het vervoer van waterstof in vloeibare vorm is reeds bekritiseerd door sommige specialisten op dit gebied. Sommigen menen dat het economischer zou zijn het als ammoniak te transporteren. In vloeibare vorm vereist het vervoer van waterstof temperaturen van -253°C. Het bevat ook minder H2 per volume dan NH3 (ammoniak).
(lb/ns)