‘Er is een probleem met mensen die veel foto’s van zichzelf uploaden op sociale media’

Mensen die te veel foto’s van zichzelf (‘selfies’) op Facebook plaatsen, riskeren hun sociale relaties te verzuren. Dat stellen onderzoekers van de Universiteiten van Birmingham, West of England en Edinburgh.

Te vaak foto’s delen kan vriendschappen beschadigen. Dat komt omdat de meeste mensen buiten je beste vrienden en familieleden een lage dunk hebben van personen die de hele tijd foto’s van zichzelf denken te moeten uploaden,” aldus onderzoeksleider Dr. David Houghton.

Het is belangrijk om te onthouden dat de informatie die we via Facebook met onze vrienden delen onder andere ook door onze partners, kennissen, verre familieleden en collega’s gezien wordt. Elke groep reageert anders op deze gedeelde informatie,” gaat hij verder.

De wetenschappers vergelijken het overmatig delen van foto’s op Facebook met het oude stereotype van de hatelijke persoon die mensen uitnodigt om naar een lange diapresentatie van zijn vakantie te kijken.

Er zou volgens de studie een directe correlatie bestaan tussen de plaatsing van meerdere foto’s en het verlies aan intimiteit in een vriendschap – zelfs wanneer de vriend in kwestie zelf op de foto’s staat. Veel foto’s delen van familieleden kan vriendschaps- en familierelaties dan weer verbeteren.

Volgens Dr. Houghton kunnen ook bedrijven lessen trekken uit deze studie. Advertentiecampagnes waarbij bedrijven hun klanten vragen om foto’s van zichzelf en hun producten te maken en die vervolgens te delen, kunnen immers nadelige gevolgen hebben voor deelnemers aan de campagnes.

De conclusie van de onderzoekers inzake ‘selfies’: “Denk tweemaal na en deel eenmaal.”

Volgens psycholoog Martin Appelo is het nemen van ‘selfies‘ net ‘pauwengedrag’. “We proberen indruk op elkaar te maken. Het is geen narcistisch gedrag, maar theatraal gedrag. Het is ook kuddegedrag, want als jij je profileert, dan profileer ik me ook.”

Volgens Appelo is uiterlijk ook  steeds belangrijker aan het worden.  “We leven in een wereld die totaal op de buitenkant is gericht. Van een diep decolleté tot een tattoo. We leven in een zelfverheerlijkende maatschappij.”

Selfies zijn ondertussen razend populair. Het woord staat zelfs al in het Oxford British Dictionnary (‘Een foto die iemand van zichzelf neemt, meestal met een smartphone of een webcam en die op een sociale mediawebsite gepost wordt’). 30 procent van alle foto’s genomen in de leeftijdsgroep 18 tot 24-jarigen zouden selfies zijn.

Volgens Miel Van Opstal, marketing facilitator for mobile social, zijn selfies niet echt nieuw: ‘De behoefte tot zelfexpressie is er altijd geweest’, vertelt Van Opstal op 21 Bis. ‘Het grootste verschil met vroeger is dat jongeren snakken naar bevestiging van een groot publiek. Je krijgt heel snel het idee dat jouw leven leeg en minderwaardig is, want iedereen post enkel zijn of haar hoogtepunten. Als je inlogt word je geconfronteerd met al het leuke om je heen. We spiegelen ons vaak aan de verkeerde dingen of aan de identiteit van iemand anders. Mensen moeten leren hoe ze het leven van anderen te relativeren.’