Energiecrisis brengt elektrische auto-industrie in gevaar. Bosch: “We hebben geen alternatieven te bieden”

De aanhoudende Europese energiecrisis lijkt de elektrische auto-industrie een harde les te leren over de risico’s van het gebruik van één brandstofbron. Stijgende grondstofkosten maken de productie van EV-batterijen namelijk onhoudbaar.

De productie van EV-batterijen zijn afhankelijk van slechts één brandstofbron: lithiumbatterijen. Een grondstof die voor de elektrische auto-industrie van cruciaal belang is en de kostprijs van EV-batterijen enorm bepaalt. Nu die grondstof, net als vele andere, de hoogte is ingeschoten, is het bij de auto-industrie al enkele maanden tandenbijten.

Vijf voor twaalf

Volgens Markus Heyn, hoofd mobiliteitsdiensten voor auto-onderdelenbedrijf Bosch, is het vijf voor twaalf voor de auto-industrie. “We zien momenteel de gevolgen van het gastekort voor Duitsland en Europa omdat we te weinig alternatieven hebben voorbereid”, vertelt Heyn in de maandageditie van Stuttgarter Zeitung. “Die zijn er wel, maar dat vraagt tijd”, voegt hij eraan toe. 

De aanhoudende onzekerheid rond Oekraïne-Rusland maakt dat de industrie op zoek moet gaan naar alternatieven om de oplopende batterijkosten in te dekken. “In de auto-industrie moeten we van deze gelegenheid gebruik maken om ons af te vragen wat we kunnen doen als er ooit te weinig batterijcellen zijn”, klinkt het.

De kostprijs van een EV-batterij maakt namelijk een groot deel uit van de productiekosten van een elektrische wagen. Het verbeteren van de technologie ervan heeft, tot op heden, doorgaans geleid tot jaarlijkse efficiëntiewinsten. Een exponentiële groei die echter werd opgehouden sinds de invasie in Oekraïne dat tot stijgende grondstofkosten leidde. Daarvoor moet de sector nu op zoek naar een oplossing.

De uitweg

Batterijalternatieven die overwogen worden, zijn onder meer brandstofcellen die waterstof en zuurstof gebruiken om elektrische motoren aan te drijven. Langeafstandsvrachtwagens maken al langer gebruik van die infrastructuur en het zou immers zeer geschikt zijn als “ruggengraat voor de bevoorrading van personenauto’s”, volgens Heyn.

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.