Elon Musk gaat nieuwe gebruikers op X laten betalen om te posten in de strijd tegen bots

In de strijd tegen bots wil X, het voormalige Twitter, drastische maatregelen nemen. Nieuwe gebruikers zullen het sociale medium een kleine bijdrage moeten betalen voor ze kunnen beginnen posten. Dat heeft Elon Musk bevestigd.

Wat ging eraan vooraf?

  • Afgelopen oktober lanceerde X in de Filipijnen en Nieuw-Zeeland een proefproject onder de naam “Not A Bot”. Het ging om een nieuwe abonnementsformule voor alle nieuwe gebruikers van X. De test was bedoeld om te kijken of het vragen van een heel kleine bijdrage kan helpen om spam, manipulatie van het platform en botactiviteit te verminderen.

In het nieuws: Dat proefproject lijkt een succes te zijn geweest, want X zal dat systeem uitbreiden naar alle landen. Het account XUpdatesRadar merkte namelijk op dat X zijn gebruikersvoorwaarden heeft aangepast.

  • “Nieuwe accounts moeten een klein jaarlijks bedrag betalen voordat ze een bericht kunnen plaatsen, liken, een bladwijzer kunnen maken en kunnen reageren. Dit is om spam te verminderen en om voor iedereen een betere ervaring te creëren. Je kan wel nog steeds accounts volgen en gratis door X bladeren”, valt daar sinds kort te lezen.
  • Elon Musk bevestigde later ook dat nieuwe in een eigen post op X.
  • Momenteel is het nog onduidelijk hoe hoog de gevraagde bijdrage voor nieuwe gebruikers zal zijn. In Nieuw-Zeeland en de Filipijnen ging het om een bedrag dat vergelijkbaar is met ongeveer 1 dollar. Er is ook geen informatie over wanneer de nieuwe regeling in werking zal treden.

Bots

Toen Elon Musk Twitter kocht in 2022 beloofde hij het bots van het platform te zullen weren. Na enkele jaren moeten gebruikers echter vaststellen dat het omgekeerde het geval is.

  • Omdat Elon Musk het personeelsbestand van X grondig heeft teruggedrongen, is er minder controle op de site en is het aantal bots significant toegenomen.
  • Ook zijn poging om het blauwe vinkje betalend te maken, heeft eerder het omgekeerd effect gehad.
  • Door die vele bots op het platform heeft X heel veel van zijn geloofwaardigheid verloren. Daardoor is de waarde ervan enorm gedaald sinds de overname door Elon Musk. Bovendien lijkt X steeds minder interessant te worden voor adverteerders. Deze drastische nieuwe maatregelen moet X verder redden van de ondergang.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.