Tegen eind dit jaar mag het publiek verwachten dat wagens van de Amerikaanse autobouwer Tesla autonoom zullen kunnen rijden. Daarbij zal geen assistentie van een menselijke bestuurder meer noodzakelijk zijn. Dat heeft Elon Musk, chief executive van Tesla, tijdens een telefonische conferentie met analisten gezegd. De uitspraken van Musk hebben bij een aantal waarnemers echter de wenkbrauwen doen rijzen.
“In principe zal Tesla tegen eind dit jaar een volledig autonome auto op de markt kunnen brengen,” benadrukte Musk. “Het is vervolgens aan de toezichthouders om te beslissen wanneer eigenaars de technologie daadwerkelijk in het verkeer mogen gebruiken.”
Herhaaldelijk
Tesla heeft in het verleden al herhaaldelijk de introductie van de zelfrijdende auto aangekondigd. Dat zegt Mark Matousek, redacteur mobiliteit bij het magazine Business Insider, in een commentaar op de aankondiging van Musk.
“Midden dit decennium verkondigde Musk al dat de autonome wagen twee jaar later in het verkeer zou debuteren,” aldus Matousek. “Die deadline heeft de topman van Tesla echter niet kunnen halen. Sindsdien heeft de constructeur al verschillende deadlines overschreden die door Musk werden aangekondigd rond de introductie van een volledig zelfrijdende wagen op het wegennet van de Verenigde Staten.”
Matousek heeft ook bedenkingen bij de verklaringen die Elon Musk deed rond Autopilot. Dat is de zelfrijdende technologie die de bestuurder van een Tesla in het verkeer moet assisteren. “Musk benadrukte dat Autopilot op de snelwegen al over een volledig zelfrijdend vermogen beschikt,” aldus de analist.
“Hij maakt daarbij gewag van een automatische besturing van het ogenblik af dat de bestuurder de oprit naar een snelweg neemt. Autopilot zou de besturing over de auto kunnen overnemen tot de bestuurder de snelweg opnieuw verlaat en besluit een uitrit te nemen. Onderweg zou Autopilot ook op verkeerswisselaars tussen verschillende snelwegen in controle blijven.”
“De woorden van Musk gaan echter in tegen de beschrijving die in de handleiding van het Model 3 van Tesla over het functioneren van Autopilot is opgenomen,” zegt Matousek. “Die handleiding waarschuwt de eigenaars van de auto’s bij het gebruik van Autopilot steeds de controle over het voertuig te houden.”
“De bestuurder krijgt duidelijke instructies nooit afhankelijk van de technologie te zijn. De handleiding wijst erop dat de bestuurder de verantwoordelijkheid heeft om alert te blijven, veilig te rijden en te allen tijde de controle over het voertuig moet kunnen behouden.”
Ongevallen
“Tesla heeft eerder al kritiek gekregen over de manier waarop het bedrijf de promotie van Autopilot organiseerde,” benadrukt Matousek. “Een aantal dodelijke ongevallen hebben vragen doen rijzen. Waarnemers opperden dat de bestuurders mogelijk teveel vertrouwen in de technologie zouden hebben.”
“Daardoor zouden ze onvoldoende aandacht hebben voor het verkeer. Tesla zegt zelf dat het gebruik van Autopilot bedoeld is voor een attente chauffeur die zijn handen op het stuur houdt. Bij een aantal ongevallen met Autopilot bleken er duidelijke aanwijzingen van afgeleide autobestuurders.”
In een analyse van Consumer Reports over vier semi-autonome besturingssystemen voor auto’s, eindigde Autopilot op de tweede plaats. Bovenaan stond Super Cruise van Cadillac. Autopilot haalde wel een eerste plaats voor vermogen en gebruiksgemak. Wanneer men echter naar het engagement van de bestuurder met het verkeer kijkt, valt de technologie van Tesla tot een vierde plaats terug.