Het Vlaamse bedrijf Liso Yachts wil volgend jaar elektrische boten voor recreatief gebruik op de markt brengen. Voor een aankoop moet rekening gehouden worden met een budget tussen 100.000 euro en 150.000 euro.
Liso Yachts, gevestigd in Lovendegem, wil volgens oprichter Dirk De Munter op de markt van de pleziervaart dezelfde beweging op gang brengen als Elon Musk met Tesla gedaan heeft in de autosector. De Munter wijst er daarbij op dat elektrische aandrijving voor de pleziervaart ongetwijfeld de toekomst zal blijken. Alleen op die manier zal volgens hem aan de ecologische eisen van de toeristische markt kunnen worden voldaan. Dirk De Munter wijst erop dat immers niet alleen in de autobouw een streven naar een grotere milieuvriendelijk kan worden opgemerkt. Ook de scheepvaart zal volgens hem die trend volgen. Hij benadrukt daarbij dat onder meer in landen zoals Zwitserland, Zweden als Duitsland al stappen worden ondernomen om op hun meren en rivieren de inzet van motoren met fossiele brandstoffen te verbieden. Een elektrische aandrijving kan volgens hem een geschikt alternatief bieden.
Recordpoging
De Munter heeft inmiddels al een eerste prototype van zijn elektrische boot klaar. Het vaartuig, waaraan twee jaar werd gewerkt, kan een maximumsnelheid van bijna 100 kilometer per uur halen. Professioneel was Dirk De Munter verkoper van het Duitse batterijmerk Varta. Daarnaast restaureerde hij bijna anderhalf decennium lang als hobby houten luxeboten van de Italiaanse fabrikant Riva. Enkele jaren geleden besliste hij echter om zijn baan bij Varta op te geven en van zijn hobby zijn nieuwe beroep te maken. Tijdens het eerste jaar hoopt Liso Yachts vijf tot tien boten te kunnen verkopen. Dat volume is volgens De Munter voldoende om het bedrijf op eigen kracht geleidelijk verder uit te bouwen. Op dit ogenblik heeft Liso Yachts op zijn site in Lovendegem een productiecapaciteit van vijfentwintig exemplaren per jaar. Indien meer orders worden ontvangen, moet worden uitgebreid. Om de nodige publiciteit voor het bedrijf te genereren, wil De Munter nog voor de zomer een poging ondernemen om het Kanaal in een recordtempo over te steken. Het grote debuut van Liso Yachts is gepland op de Cannes International Yachting Show in de herfst volgend jaar. De boten van Liso Yachts worden handmatig vervaardigd, waarbij met extreem lichte composietmaterialen wordt gewerkt. Gewichtsbeperking is noodzakelijk om op de kracht van één batterij een volledige dag te kunnen varen. Net zoals bij Tesla mikt Liso Yachts naar eigen zeggen in eerste plaats op het luxepubliek, om vervolgens de bredere massa te kunnen aanspreken. (mah)