De lage-emissiezone die Gent invoert leidt tot ergernis bij eigenaars van oldtimers. ‘Maak je oldtimer elektrisch’, opperen sommigen. Maar dat stuit op praktische, financiële én emotionele bezwaren.
In Gent reden afgelopen zaterdag nog honderden oldtimers door de stad om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die morgen van kracht wordt. Het stadsbestuur wil daarmee, net als Antwerpen en Brussel, automobilisten aanzetten om te kiezen voor zuinige en milieuvriendelijke auto’s.
De meest vervuilende auto’s mogen straks niet langer het stadscentrum inrijden. Gent voorziet wel een betalend uitzonderingsregime voor oldtimers, mits het voertuig ouder is dan 40 jaar. Maar veel eigenaars vinden het tarief – 345 euro per jaar – te duur. Voertuigen tussen 25 en 40 jaar vallen hoe dan ook niet onder de uitzondering.
Uitzondering of niet?
Tom Van de Cruys, de ex-CEO van energiebedrijf Lampiris en nu manager bij Lampiris-eigenaar Total, vindt het uitzonderingsregime voor ‘classic cars’ maar niets. Hij geeft op sociale media twee redenen. ‘De technologie laat toe om oldtimers tegen een redelijke prijs (10.000 euro) te converteren in elektrische wagens, net zoals je een historisch pand zou renoveren. Daarnaast hebben sommige burgers hun vervuilende wagen echt nodig om naar het werk of de winkel te rijden, maar hebben ze niet de middelen om een nieuwe wagen te kopen. Voor hen is er geen uitzondering.’
Helemaal neutraal is Van de Cruys niet, wat hij is ook bestuurder bij Monceau Automobiles, een bedrijfje dat gespecialiseerd is in het ombouwen van Mercedes-oldtimers tot elektrische wagens.
Niet iedereen is het met de voormalige Lampiris-baas eens. Ondernemer Thomas Vanagt wijst erop dat je in België niet zomaar van motor en brandstof mag veranderen. Voor homologatie moet je dan al uitwijken naar pakweg Duitsland. Verscheidene oldtimer-liefhebbers schatten het kostenplaatje van een ombouw ook veel malen hoger in, eerder in de buurt van 100.000 euro.
Doorverkoopwaarde
En dan is er het debat rond de doorverkoopwaarde van de wagen. Volgens het traditionele kamp vormt de motorisatie een van de kerneigenschappen van een oldtimer en mag je daar niet aan morrelen. Zonder zijn kenmerkende geronk zal een klassieke wagen onvermijdelijk minder waard zijn, klinkt het.
‘Leuk idee, maar voor veel mensen onbetaalbaar en de waarde van oude auto wordt dan herleid tot nul’, reageerde energie-expert André Jurres via Twitter. Van de Cruys voorspelt dan weer dat de waarde net de hoogte zal ingaan, omdat je met de schone oldtimer vrij zal mogen rijden.
Of elektrische klassiekers een volwaardige nieuwe categorie van oldtimers wordt, waar ombouwers als Monceau Automobiles of Phoenix Mobility op hopen, zal de toekomst moeten uitwijzen.