Rachel Reeves dringt aan op invoering kilometerheffing voor elektrische auto’s in het Verenigd Koninkrijk


Key takeaways

  • Een kilometerheffing voor elektrische auto’s kan het gat in de inkomsten opvullen dat wordt veroorzaakt door de dalende brandstofaccijnzen.
  • Bestuurders van emissievrije voertuigen zouden moeten betalen op basis van het aantal afgelegde kilometers, wat de overstap naar elektrische voertuigen zou stimuleren.
  • De voorgestelde regeling geniet brede publieke steun en wordt gezien als een eerlijke manier voor bestuurders van emissievrije voertuigen om bij te dragen aan de belasting op voertuigen.

Brits Minister van Financiën Rachel Reeves is aangespoord om een kilometerheffing in te voeren voor elektrische auto’s om de inkomstenkloof te dichten die wordt veroorzaakt door de dalende brandstofaccijnzen. De Campaign for Better Transport (CBT), een organisatie die zich inzet voor de verbetering van het openbaar vervoer, doet een oproep voor deze aanpak en benadrukt dat er brede publieke steun voor is.

Onder de voorgestelde regeling zouden bestuurders van emissievrije voertuigen (ZEV’s) moeten betalen op basis van het aantal afgelegde kilometers. Deze vrijstelling zou de overstap naar elektrische voertuigen voor bestaande autobezitters stimuleren. Het ministerie van Financiën schat dat de inkomsten uit brandstofaccijnzen momenteel ongeveer 25 miljard pond per jaar bedragen, maar dit cijfer zal naar verwachting dalen naarmate meer automobilisten overstappen op elektrische voertuigen.

De inkomstenkloof en rekeningrijden

Eerdere pogingen om rekeningrijden in te voeren zijn politiek omstreden gebleken, maar het CBT blijft erbij dat deze hindernis kan worden overwonnen door middel van een eerlijk en transparant heffingssysteem. De organisatie stelt voor om reguliere kilometerstanden te gebruiken om de heffingen te berekenen.

CBT benadrukt dat het eerlijk is om ZEV-rijders te vragen om bij te dragen aan de voertuigbelasting, terwijl de kosten van het rijden met een elektrische auto lager moeten blijven dan die van conventionele voertuigen. Het onderzoek van de liefdadigheidsinstelling suggereert dat het grote publiek ontvankelijk is voor een dergelijke maatregel.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.