El Niño blokkeert 250 schepen aan het Panamakanaal

El Niño blokkeert 250 schepen aan het Panamakanaal
Getty Images

Twee jaar geleden blokkeerde een schip van de rederij Evergreen een week lang de doorvaart door het Suezkanaal. Vandaag is het weersfenomeen El Niño de schuldige van problemen in een andere levensader van de commerciële scheepvaart. Vanwege de aanhoudende droogte in de Zuidelijke Stille Oceaan stapelen de vrachtschepen zich op in het Panamakanaal.

Waarom is dit belangrijk?

Het Panamakanaal is een belangrijke verkeersader, die zes procent van de wereldwijde zeehandel voor zijn rekening neemt. Jaarlijks maken ruim 14.000 schepen gebruik van het kanaal, dit zijn gemiddeld 40 schepen per dag. Meer dan 90 procent van het scheepvaartverkeer betreft zeeschepen. Containerschepen varen het meest frequent door het kanaal; per jaar ongeveer 3500.

In het nieuws. Het Panamakanaal wordt grotendeels gevoed door een kunstmatig stuwmeer, het Gatúnmeer, dat de sluizen in het kanaal van het nodige water voorziet. Naast de klimaatverandering zorgt het weersverschijnsel El Niño in de Zuidelijke Stille Oceaan voor hitte en uitblijvende regen.

  • Als gevolg daarvan is het waterpeil van het Gatúnmeer aan het begin van het regenseizoen aanzienlijk lager dan het gemiddelde over vijf jaar.
  • Eind juli had de verantwoordelijke autoriteit daarom al het aantal dagelijkse doorvaarten teruggebracht van 37 naar 32 en ook de toegestane diepgang van de vrachtschepen beperkt.
  • Omdat er nu minder lading per schip kan worden vervoerd, ontstaan er extra wachtrijen.
  • Luchtfoto’s laten zien dat ongeveer 250 schepen wachten op doortocht voor het kanaal. De gemiddelde wachttijd bedraagt nu 21 dagen.

Files kosten rederijen bakken vol geld

Zoom out. Met grote infrastructuurwerken zijn de voorbije jaren de capaciteit van zowel het Panamakanaal als het Suezkanaal gevoelig uitgebreid. Die projecten moeten de groei van de wereldwijde maritieme handel ondersteunen en tegelijkertijd de transporttijd, het energieverbruik en de uitstoot van de sector te verminderen.

  • Wanneer zich op deze cruciale verkeersaders problemen voordoen, lopen de kosten al gauw in de honderden miljoenen.
  • Vooral transporteurs van vloeibaar gas en bulkgoederen worden nu door de wachttijden in het Panamakanaal getroffen.
  • Containerschepen boeken hun doortocht meestal maanden van tevoren en hebben daarom volgens de kanaalautoriteit prioriteit.

(nd)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.