De Russische onderneming Avia Capital Services heeft bij een rechtbank in Chicago klacht neergelegd tegen de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Volgens Avia Capital, gespecialiseerd in het leasen van vliegtuigen, heeft Boeing zich schuldig gemaakt aan onvoorzichtig gedrag. Het Russische bedrijf voert daarbij aan dat de twee crashes met een toestel 737 Max van Boeing te wijten waren aan onzorgvuldigheden van de constructeur.
Sinds maart dit jaar is de 737 Max het onderwerp van een wereldwijd vliegverbod. Avia Capital is de eerste luchtvaartmaatschappij die tegen Boeing een juridische procedure opstart.
Orders
Avia Capital, dochterbedrijf van het Russische staatsconglomeraat Rostec, had begin dit jaar bij Boeing vijfendertig exemplaren van het type 737 Max besteld. Daarbij was ook een voorschot van 35 miljoen dollar betaald. Kort nadien werd aangekondigd dat het type voorlopig niet meer mocht vliegen.
De leasemaatschappij wil nu dat de Amerikaanse rechter de bestelling schrapt. Avia Capital vraagt daarbij tevens dat Boeing het betaalde voorschot met intresten zou terugstorten. Tevens eist de Russische leasemaatschappij een bedrag van 75 miljoen dollar compensaties wegens verloren winsten. Avia Capital dringt bij de rechter ook aan Boeing een strenge boete op te leggen.
Met de Boeing 737 Max gebeurden op amper vijf maanden tijd twee dodelijke crashes. Eind oktober vorig jaar stortte een toestel van Lion Air in de Javazee neer. In de tweede week van maart dit jaar volgde een tweede crash met een vliegtuig van Ethiopian Airlines in de buurt van de stad Addis Abeba. Bij de crashes kwamen in totaal 346 mensen om het leven.
Na de tweede crash beslisten de wereldwijde luchtvaartautoriteiten het type voorlopig aan de grond te houden. Het toestel zou pas opnieuw mogen vliegen wanneer de oorzaak van de crashes was gekend en de mankementen zouden hersteld. Nadien bleek dat de ongevallen te wijten zouden zijn geweest aan software-problemen.
Certificering
Volgens Avia Capital heeft Boeing zich onverantwoord gedragen. “Het bedrijf heeft niet alleen een vliegtuig ontworpen dat gevaarlijke defecten vertoonde, maar heeft bij de certificatie van het toestel ook cruciale informatie voor de autoriteiten achter gehouden,” aldus de klacht van het Russische bedrijf. “Boeing heeft bewust nagelaten informatie over de luchtwaardigheid van het toestel met zijn klanten te delen.”
Met die valse informatie zou Boeing volgens Avia Capital zijn klanten hebben proberen te verleiden het toestel te kopen. Boeing zou Avia een compensatie hebben voorgesteld, maar dat bedrag zou het Russische bedrijf onvoldoende hebben gevonden. Volgens de raadsman van Avia Capital hebben ook andere klanten van de 737 Max al te kennen gegeven juridische stappen tegen Boeing te willen zetten.
Dezelfde advocaat vertegenwoordigt tevens dertig families van slachtoffers van beide crashes. Boeing heeft voor schadeclaims een bedrag van 4,9 miljard dollar voorzien. Door de crashes is het imago van Boeing zwaar bezoedeld. Maar ook financieel is de Amerikaanse vliegtuigbouwer geraakt. Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar moest het bedrijf het zwaarste verlies uit zijn geschiedenis noteren.
Dennis Muilenburg, chief executive van Boeing, ontkent dat het bedrijf bij de certificering van de 737 Max inbreuken tegen de richtlijnen zou hebben gepleegd. Boeing heeft aangekondigd te verwachten dat het toestel tijdens het vierde kwartaal van dit jaar opnieuw zal mogen worden ingezet.