Een overzicht van het Europese winstseizoen in het voorbije kwartaal

Europese bedrijven hebben naar verwachting voor het eerst in vijf kwartalen hun winst zien stijgen, maar zorgen over de kracht van de consument en de economische vooruitzichten hebben een schaduw geworpen over het winstseizoen voor het tweede kwartaal.

Volgens gegevens van LSEG zal de winst in het tweede kwartaal naar verwachting met 4,3 procent zijn gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, de eerste kwartaalstijging sinds de eerste drie maanden van 2023.

Winstgroei niet uniform

Europese bedrijven die niet aan de verwachtingen voldeden, werden afgestraft. De mediane eendaagse koersreactie op gemiste financiële resultaten was een daling van 4,4 procent, terwijl de winst op een beter resultaat slechts 2 procent was, blijkt uit onderzoek van Morgan Stanley. “De reden dat de koersen in Europa zo negatief zijn beïnvloed door de winst, die op een gegeven moment in geen verhouding stond tot de langetermijngeschiedenis, is te wijten aan het afkerige risicosentiment als gevolg van de recente onrust over de groei van de markt”, aldus Marina Zavolock, hoofd Europese aandelenstrateeg bij Morgan Stanley.

Beleggers begonnen in april te switchen van cyclische naar defensieve aandelen, een trend die de afgelopen weken is versneld als teken dat er een zwakkere groei wordt verwacht. Sectoren zoals auto’s en reizen en vrije tijd stijgen of dalen meestal met de economische activiteit, terwijl beleggers sectoren zoals nutsbedrijven, basisconsumptiegoederen en gezondheidszorg over het algemeen als veiliger beschouwen tijdens een neergang.

Banken floreren, auto- en technologie- en luxesector krijgen rake klappen

Europese banken kunnen eindelijk stralen dankzij de recente stijging van de rente. De winsten van de sector in het tweede kwartaal met meer dan 15 procent gestegen, vergeleken met 13 procent in het eerste kwartaal. “De meeste sectoren zien op dit moment netto downgrades, maar Europese banken en financiële instellingen zien nog steeds netto upgrades”, zegt David Groman, global equity strategist bij Citi. Europese bankaandelen stegen in juli naar hun hoogste niveau in negen jaar (.SX7P). Ze daalden begin augustus toen de Amerikaanse recessievrees de markten in zijn greep hield, maar zijn tot nu toe dit jaar nog steeds met meer dan 12 procent gestegen en presteren daarmee beter dan de bredere markt.

De technologiesector leverde de grootste negatieve bijdrage aan de winstgroei in Europa in het tweede kwartaal, met een daling van bijna 30 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, zo blijkt uit gegevens. Veel van de verwachte groei voor dit jaar is echter doorgeschoven naar 2025 en analisten blijven optimistisch.

De aandelen van de Duitse autofabrikanten BMW en Volkswagen daalden in augustus naar meerjarige dieptepunten door de zwakke vraag. De autosector is het schoolvoorbeeld van de cyclische terugval in Europa, met een aantal rampzalige maanden achter de rug op het gebied van prestaties en opvallende winstwaarschuwingen.

Winstwaarschuwingen van Burberry, Swatch, Hugo Boss en andere namen uit het topsegment zijn vooral te wijten aan de zwakte in China, waar de luxe-uitgaven ongeveer 20 procent onder het niveau van voor de COVID-periode blijven. Dit heeft de hoop op een herstel in ’s werelds op een na grootste economie in de tweede helft van het jaar de bodem ingeslagen.

Belangrijkste punten

• De winstgroei van Europese bedrijven is naar verwachting voor het eerst in vijf kwartalen gestegen.
• Zorgen over de kracht van de consument en de economische vooruitzichten blijven.
• De auto-, luxe- en technologiesector blijft het moeilijk hebben, terwijl banken het goed doen tegen de stijgende rente.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.