Een oproep voor wereldwijde actie: turbulentie in de luchtvaart aanpakken

Luchtvaarttoezichthouders dringen aan op wereldwijde samenwerking om het aantal verwondingen door turbulentie te verminderen, met recente spraakmakende incidenten die de behoefte aan betere voorspellingen over de grenzen heen stimuleren. Hoewel turbulentie meestal niet dodelijk is, blijft het de belangrijkste oorzaak van ongelukken, volgens gegevens van het luchtvaartagentschap van de Verenigde Naties. Ernstige weerpatronen als gevolg van klimaatverandering zouden tot meer incidenten kunnen leiden, waarschuwen experts.

Op de luchtvaartconferentie van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie, die tot 6 september duurt, worden verschillende belangrijke onderwerpen behandeld, waaronder het terugdringen van turbulentie. Recente incidenten, zoals een vlucht van Singapore Airlines die in mei met ernstige turbulentie te kampen had en waarbij een dode en tientallen gewonden vielen, hebben de bezorgdheid over dit probleem vergroot.

Wereldwijde inspanningen aan de gang

Landen als Japan, Korea en Singapore dringen erop aan dat turbulentie wordt toegevoegd als categorie in het ICAO’s 2026 Global Aviation Safety Plan. Het plan beschrijft de prioriteiten van de industrie en ICAO zal volgend jaar tijdens haar driejaarlijkse vergadering een beslissing nemen over dit voorstel. Japan roept ook op tot een betere realtime coördinatie van de grensoverschrijdende uitwisseling van weer- en turbulentiegegevens.

Sommige landen in Azië zetten al vroeg stappen om deze informatie visueel toegankelijker te maken. All Nippon Airways zendt bijvoorbeeld vrijwillig een veiligheidsvideo uit aan het begin en tijdens vluchten om ongelukken door turbulentie te voorkomen. Korean Air kondigde in augustus aan dat het zou stoppen met het serveren van instant noedels op zijn langeafstandsvluchten als onderdeel van een bredere inspanning om de veiligheid te verbeteren. Deze verandering is een reactie op de toegenomen turbulentie-incidenten en is bedoeld om het risico op ongelukken te verminderen.

Volgens het ICAO 2024 Annual Safety Report was turbulentie vorig jaar immers verantwoordelijk voor ongeveer 40 procent van alle ongevallen met grote commerciële lijnvliegtuigen.

Nu regelgevende instanties en luchtvaartmaatschappijen samenwerken om turbulentie aan te pakken, valt nog te bezien welke verdere maatregelen zullen worden genomen om het risico op ongelukken te verminderen en een veiligere vliegervaring voor alle passagiers te garanderen.

Key takeaways

• Luchtvaarttoezichthouders dringen aan op wereldwijde samenwerking om het aantal verwondingen door turbulentie te verminderen.
• Recente spraakmakende incidenten hebben de behoefte aan betere voorspellingen over de grenzen heen versterkt.
• Turbulentie blijft de belangrijkste oorzaak van ongevallen in de luchtvaart, volgens gegevens van de VN.