Een nieuwe generatie AI – wat heeft 2023 in petto?

128 miljard euro: dat is de huidige waardering van de globale AI-markt in 2022. Onderzoekers voorspellen dat dit over een aantal jaar verdertienvoudigd zal zijn. Dat is niet alleen enorm vooruitstrevend, maar ook soms verwarrend. Er bestaat nog veel onduidelijkheid over AI: wat houdt het in en wat zijn de verwachte evoluties en voorspellingen?

Allereerst is artificiële intelligentie niet alleen bezig met data en algoritmen. Het maakt volledig deel uit van geautomatiseerde beslissingssystemen en is dus niet hetzelfde als machine learning, aangezien dat maar een klein deel uitmaakt van het AI-veld. Door de jaren heen is het veld gegroeid, en zijn veel dagelijkse en menselijke processen een belangrijk onderdeel geworden voor de ontwikkeling en implementatie van AI. Veel mensen schatten AI nog ‘te slim’ in vergeleken met de realiteit. “Ooit zal AI misschien een eigen verantwoordelijkheid hebben, maar daar zijn we nu nog lang niet. Voorlopig is de aansprakelijkheid verdeeld tussen de ontwikkelaar die de AI creëert, en de klant of het bedrijf van de ontwikkelaar die de opdracht geeft en de AI invult met inhoud”, zegt Frank Jennings, advocaat bij Teacher Stern LLP, gespecialiseerd in cloud, data en technologie. AI staat dus nooit op zichzelf en kan dus ook niet verantwoordelijk zijn, aangezien de kwaliteit van de data en bias afhangen van de input.

Het aantal bedrijven dat volop bezig is om data en AI-toepassingen te ontwikkelen, stijgt exponentieel. Zo wordt artificiële intelligentie alomtegenwoordig, en komt er ook een grotere vraag om data te gaan analyseren. Daarvoor is de opslag van die data een essentieel onderdeel. Aangezien de cloud ook uit datacenters bestaat, neemt de nood en vraag hiernaar toe naarmate er meer AI-oplossingen op de markt komen. Ferdi van der Zwaag, Business Development Manager Benelux bij Kingston Technology bevestigt dat: “Om AI input te analyseren en eruit te leren is de opslag en verwerking van gegevens van fundamenteel belang. Dit betekent dat snelheid, prestaties en betrouwbaarheid een grote rol spelen in de manier waarop datacenters en edge computing werken.”

Grote vernieuwingen

Die betrouwbare en snelle evolutie binnen AI blijkt nodig te zijn, als je kijkt naar hoe snel nieuwe, zeer gevarieerde toepassingen zich ontwikkelen. De afgelopen weken schreef AI-gedreven chatbot ChatGPT nieuwjaarsbrieven, out-of-officeberichten en zelfs artikels via slimme taalverwerking. Via gestructureerde data genereert AI taal die voor ons natuurlijk aanvoelt. Indrukwekkend met ruimte voor verbeteringen, die ook voor de nodige uitdagingen zullen zorgen, zoals fraude. Het risico op fraude bij schooltaken en beleidsdocumenten geschreven door AI wordt hierdoor groter. Maar het programma zou zelfs malware kunnen namaken, wat grote risico’s inhoudt voor de veiligheid van persoonsgegevens en bedrijven. Het beleid rond de AI van ChatGPT en vele andere toepassingen ontbreekt vaak nog, en zal in een stroomversnelling moeten komen om relevant te blijven en o.a. fraude en bias te vermijden.

Maar wat brengt 2023 op vlak van AI? Grote vernieuwingen zoals online lestools, online vergaderingen en brainstormen op afstand kenmerkten de afgelopen twee jaar door de pandemie. Dit jaar lijken er vooral vernieuwingen aan te komen op vlak van bedrijfsstrategie en customer engagement via AI. Zeker voor KMO’s kan dit positief uitpakken om een competitief voordeel te behalen. Het Belgische bedrijf DSTNY bijvoorbeeld, zette vorig jaar al in op een verhoogde klantenervaring door gebruik van AI en data. Hun cloud interactieplatform helpt bedrijven om efficiënt en goedkoper te communiceren. De verwachting is dat de nood aan datacenters dit jaar veel duidelijker en belangrijker zal worden om mee te kunnen blijven evolueren met de groeiende technologie en hoeveelheid data.

Ontwikkeling van medicatie

Tot slot ligt de meeste hoop voor AI in de gezondheidssector. Het moment dat AI-bedrijven zullen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van medicijnen of remedies, zal een mijlpaal zijn. Op twee jaar tijd hebben AI-first discovery-bedrijven nu al 18 geneesmiddelen in klinische proeven. Het is dus een kwestie van tijd vooraleer er een doorbraak komt, maar de ontwikkeling van geneesmiddelen en medische remedies is een werk van lange adem.

Het is duidelijk dat er een nieuw tijdperk van AI is aangebroken. Taalkundig, professioneel en zelfs medisch: er staat veel te gebeuren waarin onderzoek en analyse, maar ook nieuwe beleidsvormen een grote rol zullen spelen. Ferdi van der Zwaag, Business Development Manager bij Kingston Technology, beaamt dat: “Door een grotere vraag naar dataopslag en verwerking, verwachten we een toename in de vraag voor datacenters om zich aan te passen aan deze groeiende technologie. Bedrijven zullen daarom moeten nadenken over hoe hun huidige en toekomstige werkzaamheden AI faciliteren qua opslag en implementatie. Het gaat daarbij niet alleen om hun eerste installatie, maar om systemen die gemakkelijk kunnen geüpdatet worden. ”

Meer