Google weet als geen ander bedrijf wat de eigenschappen van goede managers zijn. In twee decennia is Google niet alleen een internetreus geworden, het bedrijf geldt ook als rolmodel voor andere managers. Als je Google vraagt wat een goede manager is, dan kom je tot deze tien kenmerken.
1. Een goede manager is een goede coach
Als manager is het je verantwoordelijkheid om een team te leiden én te coachen. Het volstaat niet om enkel in te grijpen als bepaalde werknemers achter zitten op hun schema. “Iedere werknemer heeft nood aan sturing – topwerkkracht of niet”, zegt manager Avery Augustine aan The Muse. “Wanneer je werknemers hun werk laat doen zonder feedback, dan is dat nadelig voor de verdere ontwikkeling van hun carrière.”
Hoe word je een goede coach? Bedenk in de eerste plaats dat iedereen graag een hogere functie wil bereiken. Steun hen daarin en probeer je werknemers te helpen om hun doel te halen. En misschien maak je zelf ooit promotie, dus dan kan het erg nuttig zijn om iemand achter de hand te houden die je kan opvolgen. Ga dus ook op zoek naar potentieel leiderschap bij je werknemers.
Sommige werknemers zijn heel goed in bepaalde taken, en dan is het gemakkelijk om hen gewoon hun werk te laten doen. Maar misschien moet je hen uitdagen door nieuwe taken voor te leggen, zodat ze blijven leren. En zelfs wanneer iemand op alle vlakken schittert, mag je geen oogje dichtknijpen voor eventuele kleine fouten. Zelfs al heeft die fout geen invloed op het resultaat, wees even streng voor je hele team!
2. Een goede manager doet niet aan micromanagement
Micromanagement heeft een negatieve bijklank in de bedrijfswereld. Het betekent dat je als manager heel nauw de controle houdt over wat je werknemers doen. Maar dat impliceert ook dat je personeel bijna geen vrijheid heeft. Soms doen managers dit zonder dat ze het beseffen en dan geraakt het personeel gefrustreerd. Dat wil niet zeggen dat werknemers alles zelf moeten kunnen beslissen, maar volgens Google zoek je best een evenwicht.
Een goede baas laat zijn personeel voelen dat ze naar hem of haar mogen komen wanneer ze hulp nodig hebben, maar laat hen ook de ruimte wanneer ze dat wensen. Bij micromanagement zie je vaak dat mensen twee dingen kunnen doen: ofwel nemen ze ontslag zodat ze voor een andere baas kunnen werken, ofwel doen ze geen moeite meer van zodra ze de werkvloer betreden.
Neem daarom je tijd om een project aan iemand toe te kennen. Deel je eigen visie, maak duidelijk wat het doel is en geef ruimte om vragen te stellen. Zo zal alles meteen helderder zijn voor je personeel, en ze zullen je ook meer vertrouwen.
3. Een goede manager doet aan inclusief leiderschap
Wanneer een manager aan inclusief leiderschap doet, komen de mensen op de eerste plaats. Het is niet voldoende om diversiteit op de werkvloer te creëren, je moet er ook iets mee doen. Volgens Google moeten werknemers het gevoel hebben dat ze risico’s mogen nemen, en managers moeten zich bewust worden van vooroordelen die ze hebben.
Onbewust gaan managers er bijvoorbeeld van uit dat werkende ouders niet op zoek zijn naar meer werk en verantwoordelijkheid. Dat is oké, maar maak dat ouderschap niet tot onderdeel van die persoon. Behandel hem of haar niet anders dan de rest, maar maak wel duidelijk dat het geen probleem is om vroeger te vertrekken wanneer de kinderen moeten worden opgehaald.
Ook je werknemers kunnen al dan niet onbewust vooroordelen over collega’s hebben. Een man die misschien minder aandacht heeft voor de opmerkingen van een vrouw. Verschillende culturen die andere normen hebben. Als manager moet je een voorbeeld zijn voor je team door bijvoorbeeld de opmerkingen van die vrouwelijke collega te benadrukken. Doe dus iets met de diversiteit onder je werknemers!
4. Een goede manager is productief en focust op resultaten
Werknemers willen niet voor een luie baas werken. Ze willen lid zijn van een team dat productief en succesvol is, maar dat is lastig als de baas zich niet zelf zo gedraagt. Als manager ben je voor je personeel een rolmodel. Je kan onmogelijk van hen eisen dat ze zich optimaal inzetten, tenzij je dat zelf ook doet.
Je mag dus geen kwartier te laat komen voor een vergadering. Je moet zelf al je deadlines halen als je wil dat je personeel dat ook doet. Als je iets belooft, dan moet je dat ook doen. Doe je best om je afdeling en organisatie te vertegenwoordigen!
5. Een goede manager communiceert en luistert
Communicatie is in elk bedrijf heel belangrijk, en dus moet dit voor een manager een van de belangrijkste vaardigheden zijn. Enerzijds moet je informatie kunnen delen, maar anderzijds moet een goede manager ook de nadruk kunnen leggen op luisteren. “Aandachtig luisteren onthult een emotionele en persoonlijke inbreng in de mensen die voor ons werken”, zegt Kristi Hedges, expert in communicatie. “Wanneer je naar mensen luistert, voelen ze zich persoonlijk gewaardeerd. Het is een teken van toewijding.”
Je hebt heel snel tegen deze regel gezondigd. Zorg bijvoorbeeld dat je niet naar het scherm van je computer zit te staren wanneer iemand tegen je spreekt. Ook snel even een bericht op je smartphone checken is heel onbeleefd. Geef je gesprekspartner altijd de ruimte om uit te spreken zonder onderbrekingen. Nadien is het ook nuttig om kort te herhalen wat de andere gezegd heeft of om vragen te stellen.
6. Een goede manager ondersteunt carrière-ontwikkeling en bespreekt prestaties
We weten al dat een goede manager een goede coach moet zijn en zijn personeel moet stimuleren in hun carrière. Maar volgens Google is het ook belangrijk dat je de prestaties van je werknemers bespreekt. Dat doe je door op voorhand duidelijk te maken wat van hen verwacht wordt. Volgens een studie van Gallup zou slechts de helft van de werknemers weten wat ze precies moeten doen.
Hou je personeel dus verantwoordelijk voor het halen van de doelen die je stelt, en wees er snel bij wanneer ze ondersteuning nodig hebben. Daarbij moet je op een eerlijke manier feedback geven over de prestaties van je werknemers. Vaak is het niet gemakkelijk om negatieve commentaar over te brengen, dus denk op voorhand even na. Je kan bijvoorbeeld met je werknemers afspreken hoe zij het liefst feedback ontvangen. Sommige mensen hebben het immers gemakkelijker met kritiek dan anderen.
Zorg er wel voor dat duidelijk is wat de impact van een negatieve prestatie is. En leg ook uit wat er precies fout is gegaan. Enkel zeggen dat iemand slecht werk geleverd heeft, is heel onduidelijke feedback. Tot slot moet je ook bespreken hoe ze hun prestaties in de toekomst kunnen verbeteren. Op die manier geef je mensen het gevoel dat er ruimte is voor een leerproces.
7. Een goede manager heeft een duidelijke visie/strategie voor zijn team
Er is een verschil tussen de visie van het bedrijf en de visie van een manager voor een team. Stephanie Davis, die een van Googles Great Manager Awards won, stelt dat ze ooit op een andere manier begon te luisteren naar wat op managementvergaderingen gezegd wordt. Daardoor keert ze niet gewoon terug naar haar team met een overzicht van er verteld is, maar ze deelt wat dit voor haar personeel betekent. Een duidelijke visie helpt je team om beter samen te werken.
8. Een goede manager heeft de belangrijkste technische vaardigheden om zijn team te adviseren
Uiteraard is het belangrijk dat je als manager de indruk geeft minstens evenveel technische vaardigheden te hebben als je werknemers. En toch is deze eigenschap zowat de minst belangrijke uit de lijst, erkennen vele managers. Er is helemaal niets mis met het leiden van een team dat meer weet dan jij.
Wanneer je het antwoord op een vraag niet kent, wees dan eerlijk en zeg dat je dit even bij iemand moet navragen. Neem je tijd om je personeel te leren kennen en leer van hen. Ze zullen zeker respect hebben voor het feit dat je nieuw bent in een bepaalde functie. Wie oudere werknemers in z’n team heeft, moet zeker niet verlegen zijn om op hun ervaring beroep te doen en om feedback te vragen. Probeer dus niet om je werknemers te verslaan, maar toon respect! Soms heb je een functie ook gekregen, omdat niemand anders de verantwoordelijkheid wou dragen.
9. Een goede manager werkt samen met andere teams
Google heeft de oorspronkelijke lijst van acht eigenschappen uitgebreid met twee nieuwe vaardigheden. Zo vindt het bedrijf het belangrijk dat teamleiders ook met andere afdelingen of teams samenwerken. Ook hier is communicatie heel belangrijk. Zeker als je merkt dat dit stroef verloopt, is het misschien de moeite om eens naar vergadering van een ander team te gaan.
10. Een goede manager is sterk in beslissen
Je moet als manager dus kunnen luisteren en informatie kunnen delen, maar werknemers vinden het ook belangrijk dat je knopen kunt doorhakken. Een extra tip is niet alleen vertellen welke beslissing je genomen hebt, maar ook verduidelijken waarom. Op die manier zal je team de context beter begrijpen, weten waar de prioriteit ligt, zelf in de toekomst beter kunnen beslissen, en ook bij de zaak betrokken blijven.