‘Een gezondere levensstijl’: Snoop Dogg wordt gezicht Israëlische cannabis startup

Het Israëlisch bedrijf Seedo heeft een volledig geautomatiseerd apparaat ontwikkeld voor het kweken van cannabis. Niemand minder dan de Amerikaanse rapper en wietliefhebber Snoop dogg gaat het snufje promoten.

Het ziet eruit als een kleine koelkast, maar dat is het niet. Het is een luchtdicht, van airconditioning voorzien, volautomatisch groeisysteem op basis van artificiële intelligentie. Via een app kan u de voortgang van uw plantjes volgen op uw smartphone gedurende het volledige groeiproces, zonder ooit de deur van het apparaat te hoeven openen.

Hightech zelfkweek

De Seedo gebruikt artificiële intelligentie om de ontwikkeling van de plant te analyseren, en onderneemt op basis daarvan automatisch actie om de groei te optimaliseren. Irrigatie, licht, koolstofdioxide en mineralen worden allemaal automatisch aangepast.

Calvin Cordozar Broadus Jr, beter bekend als Snoop Dogg, wordt nu de ‘brand ambassador’ van Seedo. ‘Een gezondere levensstijl promoten door gemeenschappen te voorzien van producten voor zelfkweek in de stad is iets waar ik volledig achter sta’, aldus Snoop in een persbericht.  

Zohar Levy, de CEO van Seedo, meldt dat het bedrijf ‘vereerd is om een icoon zoals Snoop Dogg aan boord te halen’. Volgens Levy zal Snoops rol zijn ‘om consumenten te onderrichten over de ecologische en sociale voordelen van Seedo’s technologie.’

Wiet in het Witte Huis

De cannabiscultuur is een belangrijk aspect van Snoop Doggs imago en carrière. Hij bekeerde zich in 2012 tot het rastafarianisme, een religie met wortels in Ethiopië en Jamaica dat cannabisgebruik aanmoedigt. Hij rapt erover, zijn sociale mediakanalen kleuren zeer groen, en naar eigen zeggen rookt hij op 47-jarige leeftijd nog steeds dagelijks verschillende joints. Hij beweert zelfs in het Witte Huis één opgestoken te hebben. 

Als ondernemer richtte hij in 2015 Leafs op, een bedrijf dat op grote schaal cannabis produceert. Hij is ook een partner in Casa Verde Capital, een investeringsfirma die zich vooral richt op wietgerelateerde startups. Voor Seedo doet hij louter promotioneel werk, maar zal hij zelf niet investeren.

Van kast naar boerderij

Volgens de website van het bedrijf kan de Seedo van zaad naar plant gaan in 90 dagen, zonder enige menselijke tussenkomst. Het toestel weegt zo’n 60kg, en is voor € 2160 verkrijgbaar in Noord-Amerika en Europa. Door de grote vraag moeten potentiële klanten wel minstens 60 dagen wachten om er één te ontvangen.

Seedo gebruikt past de technologie van het zelfkweekapparaat ook toe in een geautomatiseerde wietkwekerij.

Seedo past zijn technologie nu ook toe in een geautomatiseerde wietkwekerij (zie video boven), in samenwerking met een kibboets in het noorden van Israël. In gestapelde containers krijgen wietplanten de precieze, goed gecontroleerde verzorging die ze nodig hebben om te voldoen aan farmaceutische standaarden. Zo speelt het bedrijf in op de onlangs door de Israëlische overheid gelegaliseerde export van medicinale cannabis.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00