Een zeventigtal Britse bedrijven starten deze week met een onderzoek dat zes maanden in beslag zal nemen. De bedrijven zullen, in samenwerking met onderzoekers, een antwoord proberen vormen op een vraagstuk dat al jarenlang op tafel ligt bij bedrijven: “Is een werkweek met vier dagen even productief als een met vijf dagen?”
Het project, dat het grootste experiment naar flexibel werken in zijn categorie wordt genoemd, werd bedacht en gelanceerd door The 4 Day Week Global– campagnegroep, in samenwerking met denktank Autonomy en onderzoekers van de universiteiten van Boston, Oxford en Cambridge.
Allerhande sectoren
In totaal zullen meer dan zeventig Britse bedrijven, met een totaal van 3.300 werknemers, deelnemen aan het experiment. De bedrijven komen uit allerhande verschillende sectoren, zoals IT, de bankensector, retails en HR. De onderzoekers zullen bij elk van hun de productiviteit in de gaten houden, maar evengoed welzijn, de omgeving en de gendergelijkheid op de werkvloer.
Bij de werknemers zelf zullen ze vooral kijken hoe het nieuwe werk- en weekendritme zich vertaalt in stress, tevredenheid over de job en het leven, de gezondheid, het slaappatroon, de energie en het reisgedrag. De oorsprong voor dit experiment is te vinden in COVID-tijden: het (verplicht) thuiswerken was een echte revolutie bij veel bedrijven.
20e eeuws concept in 21e eeuw
“Het concept van de 20e eeuw, de vijfdagen-werkweek, lijkt niet langer de beste optie in een maatschappij in de 21e eeuw”, zegt Ed Siegel, de CEO van deelnemend bedrijf Charity Bank. “Wij geloven dat een werkweek van vier dagen, met behoud van het volledige loon en extra’s, een blijer team oplevert en een positieve impact zal hebben op de productiviteit van het bedrijf, de klantenervaring en onze sociale missie”.
Aan het onderzoek zullen onder meer spelontwikkelaar Hutch, softwarebedrijf Rivelin Robotics en telecombedrijf Yo Telecom. Ook in andere streken, zoals Spanje en de Britse regio Schotland, zouden dit jaar proefprojecten met de vierdagenweek worden uitgerold.
(jvdh)