Dyson schrapt zijn plannen om een elektrische wagen te bouwen. De stofzuigerfabrikant slaagde er niet in om een overnemer voor het project te vinden.
Het Britse Dyson startte in 2016 in alle stilte met de ontwikkeling van een elektrische wagen. Pas vorig jaar kondigde stichter James Dyson de concrete plannen aan. Er kwam een fabriek in Singapore en er werd ruim 2 miljard pond uitgetrokken. De ene helft voor het elektrisch voertuig, de andere helft om elektrische batterijen te ontwikkelen.
Aan het autogedeelte komt nu een einde, de ontwikkeling van de batterijtechnologie gaat wel door. ‘Onze ingenieurs hebben een fantastische elektrische wagen ontworpen. Hoewel we heel hard ons best gedaan hebben tijdens de ontwikkelingsfase, kunnen we dit ontwerp op geen enkele manier commercieel leefbaar maken’, zegt James Dyson. ‘Toch is dit geen falen.’
In totaal werkten 523 mensen voor de elektrische wagenafdeling van Dyson. 498 in de R&D-afdeling in het Verenigd Koninkrijk en 22 in de Singaporese fabriek, waar in 2021 de eerste elektrische wagens van de band hadden moeten rollen. ‘Voor hen zoeken we een alternatieve rol binnen Dyson. Er zijn zeker genoeg vacatures om in te vullen’, klinkt het nog.