Dure grondstoffen dreigen doorbraak elektrische wagens af te remmen

Dure grondstoffen dreigen doorbraak elektrische wagens af te remmen
China heeft momenteel 74 procent van de totale batterij-productie in handen. – Foto: Wan Shanchao/VCG via Getty Images

De wereld wordt momenteel met een sterke toename van de interesse in elektrische wagens geconfronteerd, maar die beweging dreigt mogelijk een sterke vertraging te zullen kennen. Hierdoor zal de definitieve verschuiving van de automarkt naar een elektrische aandrijving mogelijk met enkele jaren worden uitgesteld. Dat blijkt uit een rapport van analisten van Bloomberg New Energy Finance.

De onderzoekers verwijzen daarbij naar de oplopende prijzen voor cruciale grondstoffen voor de batterijen van de elektrische wagens. Hierdoor zou het immers langer kunnen duren vooraleer elektrische wagens even betaalbaar worden als auto’s met een conventionele verbrandingsmotor.

Dilemma

“De prijzen van lithium, kobalt en nikkel hebben het voorbije jaar een enorme stijging laten optekenen”, stellen de analisten. “Dit fenomeen vreet aan de marges van de makers van elektrische voertuigen op een cruciaal ogenblik in de ontwikkeling van de industrie, die momenteel een snelle groei toont.”

“De producenten van elektrische wagens worden met een sterk toenemende vraag geconfronteerd. Daarbij worden ze nu voor een dilemma geplaatst. De fabrikanten zullen immers moeten kiezen de hogere kosten voor hun rekening te nemen of een poging te ondernemen om die meerprijs aan de consument door te rekenen.”

“Voor de recente tariefstijgingen situeerden de prijzen voor de batterijen zich op een niveau dat elektrische wagens uiteindelijk ook zonder overheidssubsidies zouden toelaten de concurrentie met auto’s met conventionele verbrandingsmotoren aan te gaan”, zeggen de analisten nog.

“Maar daarin begint nu verandering te komen. De prijzen van batterijpakketten zullen dit jaar voor het eerst in meer dan een decennium een stijging laten optekenen.”

“Bovendien moet ook rekening worden gehouden met de bredere inflatie, waardoor het moeilijker wordt om de prijs van een batterij tot minder dan 100 dollar per kilowattuur – een cruciaal punt voor de betaalbaarheid – te laten zakken. Met de opkomende generatie technologieën zou dat prijsniveau bereikbaar worden, maar indien de prijzen van de grondstoffen op een hoog niveau blijven of verder blijven stijgen, kan dit omslagpunt mogelijk met verscheidene jaren worden uitgesteld.”

Het International Energy Agency heeft recent in zijn prognoses op het gebied van elektrische mobiliteit een gelijkaardige bekommernis naar voor gebracht. Carlos Tavares, chief executive van Stellantis, was bovendien een van de partijen die waarschuwden dat prijs van de grondstoffen de adoptie van elektrische voertuigen zou kunnen vertragen. Hij voorspelde dat de sector midden dit decennium mogelijk met de levering van batterijen in problemen zou kunnen komen.

Positieve signalen

De analisten wijzen er wel op dat er voor de autofabrikanten recent toch een aantal positieve signalen konden worden opgemerkt. “De prijzen van lithium, kobalt en nikkel hebben de jongste tijd een stabilisering of een lichte daling getoond”, voeren ze aan.

“Volgens experts van Goldman Sachs zullen de prijzen van die drie cruciale metalen de volgende twee jaren weer dalen, onder meer omdat producenten nieuwe voorraden zullen aanboren.” Bovendien wordt aangevoerd dat ook de prijzen voor conventionele wagens met verbrandingsmotoren zijn opgelopen, terwijl ook de hoge brandstofprijzen elektrische auto’s aantrekkelijker maken.

“Een aantal factoren die de kosten van de grondstoffen voor batterijen opvoeren – zoals de oorlog in Oekraïne, internationale handelsproblemen en inflatie – duwen ook de tarieven voor benzine en diesel naar recordhoogtes”, wordt er opgemerkt.

Algemeen wordt verwacht dat de productiecapaciteit voor lithium-ionbatterijen – indien de producenten hun bestaande plannen invullen – tegen het midden van dit decennium bijna zal vervijfvoudigen. China zal daarbij 69 procent van de wereldwijde productie voor zijn rekening nemen. Momenteel brengt dat land 74 procent van alle capaciteit op de markt.

(am)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.