Duitsland overweegt militaire loterij: komt dienstplicht na 12 jaar terug?


Key takeaways

  • Het conservatieve CDU/CSU-blok in Duitsland stelt een “loterij” voor om de strijdkrachten te versterken, gezien de toenemende spanningen met Rusland.
  • Het voorstel stuit op verzet van de regering en de vrees voor een negatieve reactie van het publiek, vooral onder jonge mannen die erdoor getroffen zouden kunnen worden.
  • De herinvoering van de dienstplicht vereist parlementaire goedkeuring. Deskundigen debatteren over de gevolgen voor militaire paraatheid op korte termijn en voor sociale relaties.

Het conservatieve CDU/CSU-blok in Duitsland, geleid door kanselier Friedrich Merz, wil de militaire rekrutering opvoeren door de toenemende spanningen met Rusland. Hun doel is om het krachtigste conventionele leger in Europa te creëren en de bezorgdheid over toekomstige veiligheidstoezeggingen van de Verenigde Staten weg te nemen.

Zorgen over wervingscampagne

Minister van Defensie Boris Pistorius, lid van de centrumlinkse Sociaal-Democratische Partij (SPD), heeft de opdracht gekregen om nieuwe troepen aan te trekken. De Bundeswehr vertrouwt vooral op vrijwillige wervingscampagnes. Ze gebruiken sociale media om hun imago te verbeteren bij een bevolking die huiverig is voor militarisme.

De CDU heeft onlangs voorgesteld om een “loterijproject” op te nemen in wetgeving die momenteel in het parlement wordt besproken. Het voorstel leidde tot controverse, waarbij Pistorius het een “lui compromis” noemde en CDU-wetgever Norbert Roettgen de minister bekritiseerde voor het “torpederen van een belangrijk stuk wetgeving”. Volgens Roettgen zorgt het herinvoeren van de dienstplicht nu voor transparantie.

Publieke tegenstand tegen loterijregeling

Er is bezorgdheid dat de herinvoering van de dienstplicht, die sinds 2011 opgeschort is, de inspanningen om publieke steun voor de strijdkrachten te winnen, kan belemmeren. Patrick Sensburg, hoofd van de Vereniging van Reservisten van de Deutsche Bundeswehr, uitte zijn bezorgdheid dat een loting een oneerlijk selectieproces zou inhouden.

Veel Duitse burgers, vooral jonge mannen en hun ouders, hebben bezorgd gereageerd op het debat. Sommigen zien het vooruitzicht van een militaire loterij als een soort weddenschap op het lot. Anderen zijn bezorgd dat politici beslissingen nemen die het leven van jongeren beïnvloeden zonder rekening te houden met hun mening.

Historische achtergrond van de dienstplicht

Tijdens de Koude Oorlog vertrouwde Duitsland zwaar op de dienstplicht om zijn grote legers te onderhouden. Na de Duitse hereniging en het einde van de Koude Oorlog verminderde het land zijn strijdkrachten en ging het over op een kleiner, professioneel leger gericht op snelle inzet.

De Russische inval in Oekraïne in 2022 leidde tot een forse stijging van de Duitse defensie-uitgaven. Duitsland wil tegen 2031 jaarlijks 40.000 nieuwe soldaten werven. Dit ambitieuze doel staat in schril contrast met de ongeveer 15.000 rekruten die dit jaar verwacht worden.

Debat over herinvoering

De huidige wervingscampagne wil de militaire dienst aantrekkelijker maken door loon en voordelen te verbeteren. Verplichte fitnesstests voor 18-jarige mannen worden volgend jaar weer ingevoerd. Voor elke vorm van dienstplicht is echter verdere parlementaire goedkeuring nodig.

Deskundigen hebben verschillende meningen over het dienstplichtdebat. Sommigen zeggen dat het jaren zou duren om de infrastructuur op te zetten die nodig is voor selectie en training, en dat het op korte termijn de gevechtsklaarheid in gevaar zou kunnen brengen. Anderen zijn van mening dat de dienstplicht de kloof tussen het leger en de maatschappij kan overbruggen door mensen bloot te stellen aan het militaire leven, maar erkennen ook dat dit een aanzienlijke inbreuk op de individuele vrijheid betekent. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.