Duitser vindt carrière niet zo belangrijk meer

Een groot gedeelte van de Duitse werknemers ziet in zijn onderneming nog slechts weinig doorgroeimogelijkheden, maar velen blijken daarin ook niet echt meer geïnteresseerd te zijn.Dat concludeert een onderzoek van consulent Ernst & Young (EY) bij veertienhonderd Duitse werknemers.Vastgesteld werd dat nog slechts 40 procent van de respondenten in de eigen onderneming interessante groeikansen ziet. Dat betekent een daling met 7 procentpunt tegenover twee jaar geleden.Bij de vrouwelijke werknemers blijkt nog amper 37 procent boeiende carrière-mogelijkheden te zien, tegenover 44 procent bij hun mannelijke collega’s. In de openbare dienst worden nog de meeste kansen opgemerkt.

Gezin

De onderzoekers voegen er echter aan toe dat slechts een minderheid van de Duitse werknemers naar verdere carrière-ontwikkelingen in de eigen onderneming streeft.Bij mannen stelde nog 38 procent van doorgroeimogelijkheden te dromen, tegenover 58 procent twee jaar geleden. Bij hun vrouwelijke collega’s moest zelfs een achteruitgang van 49 procent naar 31 procent worden opgetekend.“De Duitse werknemer is relatief voldaan en tevreden,” stippen de onderzoekers aan. “Op de Duitse arbeidsmarkt heeft een goed evenwicht tussen werk en persoonlijk leven bij velen inmiddels een hogere waarde gekregen dan een veelbelovende carrière.”De resultaten van de studie moeten de bedrijven volgens de onderzoekers aanzetten om de druk op hun topkaders en talenten te verlichten. “Vooral voor vrouwen die een carrière en het gezin willen combineren, is dat vaak een cruciale factor,” benadrukt Ernst & Young.Uit het onderzoek bleek nog dat het salaris bij de Duitse werknemer de belangrijkste bron van ontevredenheid is. Er moest immers worden vastgesteld dat 56 procent van de respondenten zich onderbetaald voelt. Met 35 procent is een hogere vergoeding dan ook het belangrijkste motief om van werkgever te veranderen.Toch blijkt dat 82 procent van de Duitse werknemers zich met zijn werkgever verbonden voelt, tegenover 77 procent twee jaar geleden. (mah)