Duitse autofabrikanten staan voor zware uitdagingen op Amerikaanse markt


Key Takeaways

  • Amerikaanse consumenten hebben elektrische voertuigen niet zo enthousiast omarmd als Duitse autofabrikanten hadden verwacht.
  • Tarieven op geïmporteerde voertuigen zullen dealers dwingen om de prijzen te verhogen, wat de verkoop van merken als Volkswagen zou kunnen drukken.
  • Regionale verschillen in consumentenvoorkeuren in de VS vormen een uitdaging voor Duitse autofabrikanten die zich op een grote markt willen vestigen.

Volgens experts gaan Duitse autofabrikanten een moeilijke periode tegemoet in de Verenigde Staten. De verkoop zal naar verwachting dalen, niet alleen door de tarieven, maar ook door misstappen op de markt voor elektrische voertuigen. Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz hebben allemaal zwaar geïnvesteerd in elektrische voertuigen, anticiperend op een sterke vraag gevoed door overheidsvoorschriften en stimuleringsmaatregelen. Amerikaanse consumenten zijn echter grotendeels onverschillig gebleven voor deze modellen.

Aanzienlijke verstoring

De nieuwe invoerrechten vormen slechts één obstakel voor Duitse autofabrikanten in de VS. Terwijl Audi, Volkswagen en anderen zeggen dat ze de extra productiekosten als gevolg van de invoerrechten zullen absorberen, hebben dealers die afgewerkte auto’s importeren geen andere keuze dan de prijzen te verhogen. Dit zal waarschijnlijk een aanzienlijke verstoring veroorzaken voor Volkswagen, een merk dat ondanks zijn wereldwijde succes moeite heeft om een aanzienlijk marktaandeel in de VS te veroveren.

Naast de tarieven vormen de consumentenvoorkeuren in de VS een andere uitdaging. De Amerikaanse markt is zeer divers en regionale verschillen bepalen de vraag naar voertuigen. In het westen blijven krachtige vrachtwagens en statussymbolen populair, terwijl kuststeden milieuvriendelijke opties omarmen.

Gebrek aan enthousiasme

Een derde grote hindernis is het gebrek aan enthousiasme bij de consument voor elektrische voertuigen. Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz hebben miljarden geïnvesteerd in de ontwikkeling van ambitieuze elektrische modellen voor de Amerikaanse markt, in de veronderstelling dat overheidsvoorschriften en stimuleringsmaatregelen de groei zouden stimuleren. Deze voertuigen sloegen echter niet aan bij kopers in de VS, die de voorkeur gaven aan andere kenmerken en prijzen.

Nu president Trump het milieubeleid en de belastingvoordelen ontmantelt om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren, dreigen deze auto’s nicheproducten te worden, waardoor de productie ervan commercieel niet levensvatbaar wordt voor fabrikanten.

BMW doet het iets beter dankzij zijn fabrieken in de VS en zijn focus op populaire SUV-modellen met traditionele motoren. Toch is zelfs de winst van BMW in de VS onlangs gedaald. Experts adviseren Duitse autofabrikanten om kalm te blijven, interessante auto’s te blijven produceren en de huidige periode van politieke onzekerheid door te komen. (fc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.