De overheid moet maatregelen nemen om de verkoop van nieuwe wagens te stimuleren, zeggen de Duitse autoconstructeurs. Een systeem van aankooppremies, zoals na de financiële crisis ruim tien jaar geleden, is daarvoor een uitgelezen instrument.
Dat hebben toplui van de Duitse autoconstructeurs gezegd in aanloop naar gesprekken die de sector met de Duitse overheid over de mobiliteit van de mobiliteit heeft gepland.
Na de financiële crisis werd de verkoop van nieuwe wagens in vele Europese landen gestimuleerd door de toekenning van slooppremies voor de inlevering van de oude wagen. De Duitse regering toont zich dit keer echter bijzonder terughoudend.
Forfaitair
Ola Källenius, topman van Daimler, benadrukte dat de overheid snel middelen ter beschikking moet stellen om de autoverkoop weer op gang te brengen. Een eenvoudige en forfaitaire aankooppremie lijkt daarvoor volgens hem de beste oplossing. Herbert Diess, topman van Volkswagen, voegde eraan toe dat die premie moet gelden voor het volledige productaanbod en voor alle beschikbare aandrijfsystemen.
De Duitse overheid lijkt echter niet geneigd om de sector nog eens massaal financieel te ondersteunen. De vorige versie van de aankooppremie heeft immers de verwachtingen niet ingelost. Achteraf bekeken wordt vooral gewag gemaakt van een dure en inefficiënte maatregel genoemd, die ook ecologisch nauwelijks baten heeft opgeleverd.
Bovendien kwam de premie vooral ten goede aan kleinere personenwagens. Die worden in Duitsland vooral door buitenlandse constructeurs verkocht. Daardoor konden die buitenlandse partijen hun aandeel op de Duitse markt uitbreiden.
Woordvoerders van de Duitse regering wijzen ook naar een studie van het Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung (DIW). Daar wordt gemeld dat de premie de verhoopte milieudoelstellingen heeft compleet heeft gemist.
De toekenning was immers niet gekoppeld aan ambitieuze doelstellingen om de emissies te beperken. De aankooppremies zouden in Duitsland minder impact op de emissies hebben gehad dan vergelijkbare programma’s in andere landen van de Europese Unie.
Privébezit
Peter Altmaier, Duits minister van economie, heeft al duidelijk gezegd dat een eenvoudige terugkeer naar de schrootpremie niet mogelijk is.
‘Er zijn innovatieve oplossingen nodig om het autoverkeer te verminderen,’ betoogt Altmaier. ’Er moet vooral naar duurzame mobiliteit worden gestreefd. Vooral ecologische aspecten moeten nu veel meer nadruk krijgen. De premie moet worden gekoppeld aan de aankoop van uitstootarme voertuigen met de hoogst mogelijke emissienormen.’
‘De tussenkomst mag alleen op duurzame aandrijfsystemen, zoals batterijen of brandstofcellen, betrekking hebben,’ zegt ook Veronika Grimm, professor economie aan de Universität Nürnberg. ‘Een slooppremie mag niet tot gevolg hebben dat er opnieuw auto’s met verbrandingsmotoren in het verkeer worden gebracht.’
‘Er mag ook niet teveel nadruk worden gelegd op het privébezit van auto’s. Meer moet gezocht worden naar oplossingen voor gemeenschappelijk gebruik en nieuwe vormen van openbaar vervoer.’