“Duits bedrijf eerste Europese onderneming met contract voor aankoop zeldzame grondstoffen uit eigen regio”

Het Duitse bedrijf Schaeffler, een leverancier van autocomponenten, heeft met de Noorse onderneming Reetec een overeenkomst ondertekend voor de levering van zeldzame grondstoffen. Het akkoord moet Schaeffler toelaten om ook met een afbouw van zijn afhankelijkheid van leveringen uit China voldoende componenten voor de markt voor elektrische wagens – die een sterke groei kent – te kunnen blijven aanbieden.

Schaeffler is daarmee de eerste Europese onderneming die een contract met een leverancier uit de eigen regio heeft ondertekend.

Eigen productie

De Europese Unie wil op zijn grondgebied een grotere productie van zeldzame grondstoffen die worden gebruikt voor elektrische wagens en windturbines. Daarmee wil de regio zijn afhankelijkheid van topleverancier China verminderen.

In dat kader heeft Schaeffler nu een akkoord ondertekend met de Noorse leverancier Reetec. De leveringen zouden over twee jaar van start moeten gaan. Over de waarde van het contract werd geen verdere informatie verstrekt.

“We hebben voor onze verdere groei betrouwbare leveranciers van zeldzame grondstoffen nodig”, verduidelijkt Andreas Schick, operationeel directeur van Schaeffler. “Daarbij mag niet alleen op een aanvoer vanuit China beroep worden gedaan. Er is ook een lokale Europese toeleveringsketen nodig.”

Autofabrikanten hebben de voorbije jaren al wel akkoorden gesloten voor de levering van grondstoffen zoals kobalt, lithium en nikkel, maar bij de zeldzame aardmetalen blijven dergelijke contracten tot nu toe beperkt. General Motors sloot in december een contract met leveranciers uit de Verenigde Staten, maar Schaeffler zorgt met zijn overeenkomst voor een Europese primeur.

Meerkost

De samenwerking met Reetec zal voor Schaeffler wellicht een meerkost betekenen. “Vanuit commercieel perspectief is deze samenwerking zeker een uitdaging”, erkent Schick. “Dat is echter de consequentie van een streven naar duurzaamheid.” Details over de kosten werden door Schaeffler niet bekend gemaakt.

“De autosector werkt met krappe marges en is dan ook sterk gericht op kostenbesparingen”, voert het persbureau Reuters aan. “Volgens een aantal bronnen zouden de autofabrikanten en hun leveranciers steeds meer instemmen met de hogere prijs die voor zeldzame aardmetalen met een Europese herkomst zou moeten worden betaald.”

“Deze producten kunnen immers met een duurzame status op de markt worden gebracht. Dat maakt het ook gemakkelijker om de hogere prijs aan de klant door te rekenen.”

Reetec wijst er daarbij op beroep te doen op een technologie die minder energie nodig heeft. Daarbij zouden bijna alle gebruikte chemicaliën kunnen worden teruggewonnen en hergebruikt. De grondstoffen worden aangekocht bij het bedrijf Vital Metals in Canada.

(lp)

Meer