Key takeaways
- Een uitspraak van het Hooggerechtshof heeft een passagiersplafond op Dublin Airport tegengehouden.
- De limiet van 25,2 miljoen passagiers tussen eind maart en oktober van de Irish Aviation Authority (IAA) werd door luchtvaartmaatschappijen aangevochten voor de rechtbank.
- De rechter oordeelde dat de mogelijke gevolgen van het handhaven van het plafond niet opwegen tegen de negatieve effecten op luchtvaartmaatschappijen, verstoring van de openbare orde en de bredere economie.
Een uitspraak van het Hooggerechtshof heeft een streep gehaald door een passagiersplafond dat volgende zomer gevolgen zou hebben voor vluchten op Dublin Airport. De Irish Aviation Authority (IAA) had eerder een limiet ingesteld van 25,2 miljoen passagiers tussen eind maart en oktober. Deze beslissing kwam slechts enkele dagen voor de toewijzing van zomervluchtslots.
De IAA voerde de passagierslimiet in om ervoor te zorgen dat Dublin Airport binnen het jaarlijkse maximum van 32 miljoen passagiers zou blijven, een voorwaarde die in 2007 werd gesteld als onderdeel van de bouwvergunning voor Terminal Twee.
Achtergrond en moties
Luchtvaartmaatschappijen, waaronder Aer Lingus, Ryanair en verschillende Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, hebben de uitspraak van de IAA aangevochten voor de rechtbank. Ze voerden aan dat het plafond aanzienlijke schade zou toebrengen door hen waardevolle “use it or lose it” start- en landingsslots te ontnemen.
Ryanair benadrukte de mogelijke gevolgen in september, toen het verklaarde dat Leinster Rugby misschien uitwedstrijden zou moeten vliegen vanaf Belfast International Airport als gevolg van het plafond. Ze waren van plan om Belfast als vertrekpunt te gebruiken voor vier wedstrijden later in het seizoen, tenzij er een oplossing zou worden gevonden.
Rechterlijke toetsing en besluit
Een afzonderlijk gerechtelijk beroep dat is aangespannen door Aer Lingus, Ryanair en Dublin Airport exploitant DAA tegen de beslissing van de IAA om ook het aantal winterpassagiersstoelen te beperken tot 14,4 miljoen staat gepland voor december.
In zijn schriftelijke uitspraak verklaarde rechter O’Donnell dat de mogelijke gevolgen van het niet naleven van de planningsvoorwaarden niet opwegen tegen de zeer waarschijnlijke en ernstige negatieve gevolgen van het weigeren van een opschorting van deze gerechtelijke procedure. Hij benadrukte dat de gevolgen verder reiken dan de onmiddellijke gevolgen voor de luchtvaartmaatschappijen en ook mogelijke verstoring van de openbare orde en schadelijke gevolgen voor de bredere economie omvatten.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!