Dubbel zoveel contactloze betalingen tijdens coronacrisis

Tussen februari en juni is het aandeel van contactloos betalen in het totaal aantal transacties verdubbeld, van 16 procent naar 35 procent. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Barbara Pas (Vlaams Belang) opvroeg bij minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld).

In april besliste bankenfederatie Febelfin, in navolging van Nederland, om een verhoging van de limiet voor contactloze betalingen door te voeren. Klanten moeten sindsdien de pincode pas invoeren bij een betaling van meer dan 50 euro, waar dat vroeger 25 euro was. De daglimiet voor verschillende opeenvolgende betalingen ligt op 100 euro.

De fractievoorzitter van Vlaams Belang is opgetogen met de cijfers, maar wijst op het succes bij onze noorderburen. ‘Het is een mooie evolutie, maar België loopt hiermee ver achter op de buurlanden. In Nederland bedraagt het aandeel van contactloze betalingen al 81 procent’, zegt Barbara Pas.

Meer contactloze bankkaarten

Het is niet bekend of de verhoging van de betaallimiet – als tijdelijke maatregel voorzien – in voege blijft. Pas hoopt alvast van wel. ‘We vernemen van Febelfin dat in deze periode geen fraudegevallen worden gerapporteerd’, zegt ze. ‘Het scenario van criminelen die met een betaalterminal langs de handtas van een consument lopen om zo een contactloze kaarttransactie te initiëren is nog nooit voorgekomen. Wat dat betreft is er geen reden om de limiet terug te schroeven.’

Tot slot geven de cijfers nog aan dat de uitrol van contactloze bankkaarten een versnelling heeft gekend. De grootbanken zetten volop in op deze coronaveilige kaarten, want eind juni was 86 procent van de gewone bankkaarten uitgerust met de benodigde near-field communication (NFC). Bij kredietkaarten ligt dat aandeel iets lager, op 67 procent.

Lees ook: Het einde van cash? Covid-19 heeft onomkeerbare transitie naar digitaal betalen op gang gebracht

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.