De Belgische economische inspectie en de douane hebben dit jaar 1.016 websites afgesloten waar namaakgoederen werden verkocht. Dat zijn er iets meer dan de 990 van vorig jaar, blijkt uit cijfers van de FOD Economie.
Een proactieve aanpak maakte volgens de overheidsdienst wel dat de namaaksites niet evenredig groeien met de boomende e-commerce.
België is goed bezig ondanks de licht stijgende cijfers, luidt het. ‘Sinds de coronacrisis steeg het aantal online aankopen immers gevoelig. Toch steeg het aantal afgesloten namaakwebsites op .be en .eu niet evenredig. Dat is te danken aan de samenwerking van de FOD Economie met EURid, DNS Belgium en de douane in het kader van de internationale Europol-actie In Our Sites.’
Afsluiten voor het kan misgaan
De partners in die actie zetten een slim detectiesysteem op poten, waarbij verdachte sites met een url op .be of .eu al worden afgesloten voor ze slachtoffers maken. Aanvragen voor websites waarvan een vermoeden bestaat dat de gegevens foutief zijn en die dus mogelijk opgericht werden voor oplichting, worden in wacht gezet.
De sites zijn daardoor niet onmiddellijk beschikbaar. De eigenaar wordt vervolgens gevraagd om de gegevens te corrigeren of de correctheid te bewijzen, wat oplichters doorgaans niet doen.
Blijven opletten
Toch blijft het opletten geblazen. ‘Er zijn dan wel minder namaakwebsites die eindigen op .be of .eu, -oplichters hebben keuze uit nog meer dan 1.500 andere domeinextensies die vaak veel minder streng gecontroleerd worden’, aldus de FOD Economie. ‘Webshops met namaakgoederen zien er steeds professioneler uit en hanteren steeds vaker normale prijzen. Daardoor lijken het gewone koopjes voor de consument.’ Vooral namaakluxeproducten zoals schoenen, kledij, lederwaren, juwelen, en horloges worden online te koop aangeboden.
De FOD Economie geeft consumenten enkele tips: controleer bijvoorbeeld of de website een fysiek adres, en het ondernemingsnummer, telefoonnummer en e-mailadres vermeldt. Dat is immers verplicht in de Europese Unie. Het kan ook nuttig zijn te zoeken naar ervaringen van andere consumenten met de website. Wie namaak zag op een website, kan dat melden via het Meldpunt van de overheid.
Lees ook: