In Brussel heeft het winkelcentrum Docks Bruxsel de deuren geopend. Daarmee wordt voor de eerste keer in meer dan drie decennia in Brussel een nieuw winkelcomplex geopend.
Het centrum biedt in totaal 44.000 vierkant meter oppervlakte winkels en horecaruimte. Het complex, gelegen aan de Van Praetbrug, verwacht uiteindelijk acht miljoen bezoekers te kunnen aantrekken. Die doelstelling zou over drie jaar moeten worden bereikt. Docks Bruxsel is het eerste van de drie nieuwe winkelcentra die recent in Brussel zijn aangekondigd. In Machelen wordt immers de komst van Uplace verwacht, terwijl op de Heizel het project Neo wordt voorbereid.
Belevingscentrum
Docks Bruxsel herbergt vele grote internationale merken, maar biedt ook ruimte aan kleine onafhankelijke Belgische boetieks. In totaal bestaat het aanbod van Docks Bruxsel uit 113 winkels, die allemaal zijn verhuurd. Opgemerkt wordt dat 40 procent van de winkels in geen enkel ander Brussels commercieel centrum kunnen worden teruggevonden. Verder werd ongeveer 11 procent van de commerciële oppervlakte gereserveerd voor horeca. Daarnaast is er ook ruimte gecreëerd voor recreatie, ontspanning en cultuur. Met White Cinema, een initiatief van Belga Films, zijn in het centrum ook acht bioscoopzalen ingericht. Met de realisatie van Docks Bruxsel was een investering gemoeid van 210 miljoen euro. De verantwoordelijken merken op dat het winkelcentrum voor een directe tewerkstelling van duizend mensen zorgt. Daarnaast wordt nog eens gewag gemaakt van tweeduizend indirecte banen. Zelfstandigenorganisatie Unizo stelt zich echter kritisch op tegenover het project. Karel Van Eetvelt, topman van Unizo, merkt daarbij op dat het aanbod van het centrum weinig te maken heeft met de oorspronkelijke beloftes. Hij wijst erop dat de initiatiefnemers het Docks Bruxsel als een belevingscentrum hadden aangekondigd, maar blijkt het project niet meer te zijn dan een klassiek shoppingcenter.