In november lanceert Disney zijn eigen streamingdienst. De entertainmentreus spaart kosten noch moeite om Disney+ in de markt te zetten en zet daarvoor zijn marketingmachine in.
Het is twee jaar geleden dat Disney zijn plannen onthulde. ‘We gaan dit groots lanceren’, klonk het bij CEO Bob Iger. Ondertussen spreken we van een nakende streamingoorlog: Netflix is hier om te blijven, Apple komt in november met zijn service, HBO en NBCUniversal hebben streamingplannen. En dan is er nog YouTube als videoplatform.
9,3 miljoen vrienden voor Tinkerbel
Waar de aankondiging van Disney toen nog op hoongelach kon rekenen van de concurrenten, nemen die Disney+ nu serieus. De entertainmentgigant heeft immers zijn marketingmachine in gang gestoken. Tegen 2024 wil Disney tussen de 60 en 90 miljoen abonnees hebben, dus de subtiele advertentiestrategie ging overboord.
De reclame voor Disney+ gaat in de eerste plaats langs de gekende kanalen. Zo komt de videodienst vaak ter sprake in programma’s van ABC, één van de drie grootste televisienetwerken in de Verenigde Staten én eigendom van Disney. Ook de sociale media doen dienst. Disney kan publiciteit pushen via verschillende accounts, die samen meer dan 1 miljard volgers hebben. Ter illustratie: Tinkerbel, een personage uit Peter Pan, heeft alleen al 9,3 miljoen vrienden op Facebook.
Contentportfolio met 6 merken
Op 14 oktober postte Disney een video op Twitter met daarin korte fragmenten van alle films en series die op de streamingdienst zullen staan. Het resultaat was een video van 3 uur. Op Twitter kwamen posters van die content vervolgens in één thread (zie onder) terecht.
En de contentbibliotheek van Disney+ zal niet min zijn. De entertainmentreus kan teren op films en reeksen van 6 verschillende merken: Disney zelf, animatie-afdeling Pixar, de superhelden van Marvel Cinematic Universe, Star Wars, natuur- en wetenschapskanaal National Geographic en cartoonserie The Simpsons.
387 Disney Stores
Hier schuilt een uitdaging voor Disney. Lang niet iedereen weet dat het portfolio van The Walt Disney Company ruimer is dan de avonturen van Mickey Mouse en Donald Duck. ‘We moeten de consumenten uitleggen dat Disney+ niet hetzelfde is als Disney Channel’, zegt Joe Early, marketingtopman aan The New York Times.
Maar het kernpubliek, gezinnen met kinderen, moet Disney uiteraard ook bereiken. De entertainmentreus kan profiteren van zijn netwerk aan Disney Stores. De personeelsleden van de 387 vestigingen wereldwijd fungeren als levend reclamebord. Op de televisies in de 22.000 hotelkamers waarover Disney beschikt, komt eveneens reclame. En sinds de zomer lost Disney regelmatig speciale promoties voor zijn videostreamingdienst.