Key takeaways
- Disney zal een boete van 10 miljoen dollar (8,6 miljoen euro) betalen voor het illegaal verzamelen van gegevens van kinderen op YouTube.
- Disney heeft video’s ten onrechte gelabeld als “Niet gemaakt voor kinderen” om gerichte reclame mogelijk te maken, ook al bevatten ze inhoud die bedoeld is voor jongere kijkers.
- De verordening toont de noodzaak van leeftijdsbewakingstechnologieën op platforms zoals YouTube om kinderen online beter te beschermen.
Disney is akkoord gegaan met een betaling van 10 miljoen dollar (8,6 miljoen euro) om een einde te maken aan de beschuldigingen van de Federal Trade Commission (FTC) dat het bedrijf illegaal persoonlijke gegevens verzamelde van kinderen die Disneyvideo’s op YouTube bekeken. De FTC beweerde dat Disney de Children’s Online Privacy Protection Rule (COPPA) had overtreden door sommige van zijn YouTubevideo’s niet correct te labelen als “gemaakt voor kinderen”. Door deze foutieve labeling konden Disney en YouTube gegevens verzamelen over kinderen jonger dan 13 jaar en deze gebruiken voor gerichte reclame, een praktijk die verboden is door COPPA.
Disney profiteert financieel van de reclame-inkomsten van YouTube, zowel rechtstreeks als via een aandeel in de reclame-inkomsten van YouTube. De FTC streeft ernaar om COPPA te handhaven en het ouderlijk toezicht over de online gegevens van kinderen te beschermen. De voorgestelde regel is bedoeld om Disney te straffen voor het schenden van het vertrouwen en moedigt het gebruik van technologieën om de leeftijd te verifiëren op YouTube aan als een toekomstige oplossing voor het beschermen van kinderen online.
COPPA-vereisten
COPPA vereist dat websites en online diensten die zich richten op kinderen jonger dan 13 jaar ouders informeren over de persoonlijke informatie die ze verzamelen en verifieerbare toestemming van de ouders verkrijgen voordat ze dit doen. Na een eerdere schikking met de FTC in 2019 heeft YouTube een systeem geïmplementeerd waarbij inhoudsmakers hun video’s moeten aanduiden als “Made for Kids” (MFK) of “Not Made for Kids” (NMFK). Deze aanduiding zorgt ervoor dat bepaalde functies worden uitgeschakeld op MFK-video’s, zoals gepersonaliseerde advertenties en commentaarsecties.
Terwijl makers van inhoud elke video afzonderlijk kunnen labelen of een heel kanaal als MFK of NMFK kunnen aanmerken, heeft Disney ervoor gekozen om al zijn YouTube-kanalen standaard als NMFK te labelen. Als gevolg daarvan werden veel video’s die op kinderen waren gericht, ten onrechte als NMFK gelabeld, waardoor gegevens konden worden verzameld en gerichte reclame kon worden gemaakt, ook al bevatten ze inhoud die op jonge kijkers was gericht. Ondanks waarschuwingen van YouTube over de onnauwkeurigheid van deze aanduidingen, bleef Disney vasthouden aan zijn beleid om kanalen te labelen.
Overeenkomstvoorwaarden
De voorgestelde schikking vereist dat Disney een boete van 10 miljoen dollar (8,6 miljoen euro) betaalt en de COPPA-voorschriften naleeft, inclusief het verkrijgen van toestemming van de ouders voordat gegevens van kinderen jonger dan 13 jaar worden verzameld. Daarnaast moet Disney een programma implementeren om de MFK-aanduiding van zijn YouTubevideo’s te herzien, tenzij YouTube technologieën voor leeftijdscontrole implementeert waarmee de leeftijd van gebruikers kan worden geverifieerd of de mogelijkheid voor makers van inhoud om video’s als MFK te bestempelen, wordt verwijderd.
De FTC stemde unaniem om de klacht en het voorgestelde bevel door te verwijzen naar het Ministerie van Justitie, dat de zaak vervolgens voorlegde aan een federale rechtbank in Californië. (uv)

