Diepe crisis treft Duitse autofabrikanten na winstval van 76 procent


Key takeaways

  • Duitse autofabrikanten hebben hun bedrijfswinst in het derde kwartaal met 76 procent zien dalen, een historisch dieptepunt sinds de financiële crisis van 2009.
  • Deze daling van de winstgevendheid is niet alleen toe te schrijven aan Duitsland, want alle grote autofabrikanten ter wereld noteerden een daling van 37 procent in de winst voor rente en belastingen.
  • De verschuiving op de Chinese automarkt naar elektrische voertuigen en lokale merken vormt een grote uitdaging voor de Duitse autofabrikanten.

De wereldwijde auto-industrie is in de greep van een diepe crisis, en de Duitse autofabrikanten voelen de gevolgen. In het derde kwartaal noteerden Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz een spectaculaire daling van 76 procent in bedrijfswinst (EBIT), waarmee ze een niveau bereikten dat sinds de financiële crisis van 2009 niet meer was voorgekomen. Terwijl de omzet en inkomsten van deze giganten relatief stabiel bleven, stortte hun winstgevendheid in.

Deze winstdaling is niet uniek voor Duitsland. Uit een analyse van EY blijkt dat alle 19 grote autofabrikanten ter wereld een winstdaling voor rente en belastingen van 37 procent lieten optekenen, wat het laagste punt is sinds 2018.

“Perfecte storm”

Een samenloop van factoren, waaronder zwakte in het topsegment, het Amerikaanse handelsbeleid, ongunstige wisselkoersen, hoge investeringen in elektrische voertuigen die nog hun vruchten moeten afwerpen en aanzienlijke herstructureringskosten, heeft een “perfecte storm” gecreëerd voor Duitse autofabrikanten.

De ontwikkelingen op de Chinese automarkt zijn bijzonder zorgwekkend. De verkoop van Duitse auto’s in China daalde in het derde kwartaal met 9 procent, waardoor hun wereldwijde marktaandeel daalde van 39 procent in 2020 naar 29 procent. De concurrentie op deze cruciale markt wordt heviger, en auto’s uit het topsegment hebben te maken met een zwakkere vraag als gevolg van de economische vertraging. Bovendien bevoordeelt de snelle groei van de verkoop van elektrische voertuigen lokale Chinese merken ten opzichte van gevestigde westerse spelers.

Verschillende winstgevendheid

Ondanks de moeilijkheden zijn sommige bedrijven erin geslaagd om hun winstgevendheid te behouden. Suzuki kwam in het derde kwartaal als de meest winstgevende autofabrikant naar voren, met een operationele marge van 9,2 procent, gevolgd door BMW (7 procent) en Toyota (6,8 procent). De gemiddelde marge voor alle geanalyseerde bedrijven daalde echter tot 3,9 procent, het laagste niveau in minstens tien jaar.

Herstructureringsplannen

Als reactie op alle druk hebben veel Duitse automobielbedrijven ontslagen aangekondigd. Grote spelers zoals Bosch, ZF Friedrichshafen, Mercedes-Benz en Volkswagen voeren herstructureringsplannen door die waarschijnlijk nog wel enige tijd zullen duren.

Hoewel die maatregelen aanzienlijke kosten met zich mee zullen brengen, zouden ze uiteindelijk het concurrentievermogen moeten verbeteren. Constantin Gall van EY suggereert dat een engagement op langere termijn voor verbrandingsmotoren ook voordelig zou kunnen zijn, aangezien de snelle opkomst van elektrische voertuigen nog op zich laat wachten, vooral op de westerse markten. Hij wijst erop dat de meeste consumenten nog steeds de voorkeur geven aan conventionele auto’s en vaak voor hybride modellen kiezen. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.