Delhaize promoot “per ongeluk” bier specifiek aan gekleurde personen

“Het ideale cadeau voor gekleurde personen”, die ongelukkige boodschap stond te lezen bij een promo voor bier in een Franstalige reclamefolder van Delhaize. De folder met de bedenkelijke boodschap werd verspreid over alle Delhaize-winkels en bleef een volledige dag onopgemerkt door het hoofdbureau.

Bier voor gekleurde personen

“Een cadeaupakket met 12 blikjes, ideaal om aan een gekleurd persoon te schenken.” Dat waren de letterlijke woorden die klanten van Delhaize in de drankfolder van de supermarkt konden lezen bij een promotie voor bieren van het Brussels Beer Project. De aanstootgevende boodschap schoot bij heel wat mensen in het verkeerde keelgat. Dat Delhaize, die zichzelf het imago van familievriendelijke supermarkt gunt, bier specifiek promoot voor “gekleurde personen” komt natuurlijk als zeer kwetsend over.

Deze bedenkelijke boodschap kregen klanten van Delhaize te zien in de drankfolder.

Het duurde een volledige dag voordat Delhaize zelf op de hoogte was van de boodschap. De retailer verwijderde vrijdag pas de folders uit alle winkels. De dag erna werden naar alle Delhaize-winkels nieuwe folders rondgestuurd, deze keer zonder gemene sneren. Maar dat zo’n fout het tot in de rekken van de winkel haalt, roept vraagtekens op. Zou er sprake kunnen zijn van een Delhaize-medewerker met slechte bedoelingen, die de boodschap bewust rondstuurt om mensen te kwetsen?

Ongelukkige vertaalfout

Delhaize zelf ontkent dat het om een bewust verspreide boodschap gaat. “We hebben hier te maken met een spijtige vertaalfout”, verklaart Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Het ging over een promo van het Brussels Beer Project, die staan bekend om hun kleurrijke blikjes. In de Nederlandstalige folder stond het bier voor kleurrijke personen gepromoot. Door een digitale fout tijdens de vertaling is die context verloren gegaan in het Frans. Wij geven toe dat we hier een blunder zijn begaan en verontschuldigen ons.”

Volgens Dekelver is het moeilijk om de folders grondig te controleren op fouten voor ze in omloop worden gestuurd, daarom glippen er af en toe fouten door de mazen van het net. In dit geval een zeer ongelukkige en pijnlijke fout.

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.