Key takeaways
- Maersk heeft de exploitant van de Panamakanaalspoorweg overgenomen.
- De overname komt te midden van spanningen over de controle over het kanaal, waarbij de Trump-administratie het beheer van het kanaal onder de loep neemt.
- Maersk zal hiermee zijn diensten voor wereldwijde klanten kunnen uitbreiden en een alternatieve route aanbieden voor zendingen die normaal via de waterweg gaan.
De Deense scheepvaartgigant Maersk heeft de exploitant van de Panamakanaalspoorweg overgenomen, een stap die samenvalt met de escalerende spanningen rond de controle over de vitale waterweg. Deze infrastructuur loopt parallel aan het kanaal en vormt een verbinding tussen de Atlantische en Stille Oceaan.
Hoewel de containercapaciteit van deze infrastructuur aanzienlijk kleiner is dan die van het kanaal, is het belang ervan de laatste jaren toegenomen door de lage waterstanden in het kanaal. Het biedt een alternatief voor het aanpassen van de diepgang van schepen door containers over te laden, wat de doorvaart door de waterweg vergemakkelijkt. Maersk heeft eerder plannen aangekondigd om deze verbinding te gebruiken voor zendingen naar Noord- en Zuid-Amerika.
De overname te midden van spanningen
Deze overname vindt plaats te midden van een verscherpt onderzoek naar het Panamakanaal onder de regering-Trump. President Trump heeft herhaaldelijk de wens geuit om de controle over het kanaal over te nemen en heeft zelfs gedreigd met militaire actie. Hij beweerde ten onrechte dat China het kanaal beheert en er buitensporige invloed op uitoefent. In werkelijkheid is Panama verantwoordelijk voor het beheer van de waterweg.
De zorgen van Trump kwamen voort uit het feit dat CK Hutchison uit Hong Kong licenties bezit voor twee vrachtterminals langs het kanaal. Onder druk van Panama kondigde CK Hutchison de verkoop van deze terminals aan aan een consortium onder leiding van de Amerikaanse financiële firma Blackrock, waar ook de belangrijkste concurrent van Maersk, Mediterranean Shipping Company (MSC), deel van uitmaakt.
De deal en de gevolgen
Deze deal is echter nog niet rond, en er zijn berichten dat Beijing er bij CK Hutchison op heeft aangedrongen om de verkoop te heroverwegen. Keith Svendsen, CEO van Maersk’s havenbedrijf APM Terminals, beschreef de spoorwegovername als een waardevolle kans om de diensten voor wereldwijde klanten uit te breiden. De spoorweg was eerder eigendom van Canadian Pacific Kansas City en de Amerikaanse Lanco Group.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!