Key takeaways
- De wereldwijde matchamarkt is in een jaar tijd bijna verdubbeld.
- Theeproducenten hebben moeite om aan de vraag te voldoen vanwege de arbeidsintensieve productievereisten.
- Tekorten en mogelijke tariefverhogingen dreigen de prijzen voor consumenten op te drijven.
De nieuwe fascinatie van de wereld voor matcha heeft de Japanse thee-industrie behoorlijk onder druk gezet. Matcha, ooit een lokale specialiteit, is nu een wereldwijde sensatie en is overal in terug te vinden, van desserts tot drankjes. Door deze opleving in populariteit is de omvang van de matchamarkt in slechts één jaar tijd bijna verdubbeld. Deze snelle groei heeft echter een prijs: wijdverspreide tekorten.
Theeproducenten zoals Masahiro Okutomi, die al generaties lang matcha maken, hebben moeite om aan de vraag te voldoen. Het arbeidsintensieve productieproces van matcha vereist jarenlange training en gespecialiseerde apparatuur, waardoor het moeilijk is om de productie snel op te voeren, vertelt hij aan AFP.
Japanse thee dreigt duurder te worden
Terwijl de wereldwijde matchamarkt uitgroeit tot een miljardenindustrie, doemen er verschillende uitdagingen aan de horizon op. Het tekort aan matcha van hoge kwaliteit dreigt, in combinatie met de mogelijke verhoging van invoerrechten op Japanse importproducten, de prijzen voor consumenten op te drijven. Hoewel sommige theewinkels erkennen dat ze de prijzen moeten verhogen, melden ze dat de consumentenvraag sterk blijft.
Matcha is nu goed voor meer dan de helft van de Japanse export van groene thee, een aanzienlijke stijging ten opzichte van tien jaar geleden. De Japanse regering moedigt boeren aan om de productie te verhogen om de kosten te verlagen, maar deze aanpak dreigt de kwaliteit van matcha in gevaar te brengen. Met het slinkende aantal theeplantages in Japan en een vergrijzende beroepsbevolking die met opvolgingsproblemen kampt, blijft de toekomst van deze waardevolle industrie onzeker.

