De Turkse Raad voor Marktconcurrentie onderzoekt Mastercard en Visa


Key takeaways

  • De Turkse Raad voor Marktconcurrentie is een onderzoek gestart naar de activiteiten van Mastercard en Visa in Turkije.
  • Het onderzoek richt zich op korting- en stimuleringsregelingen, mogelijke uitsluitingspraktijken en de facto exclusiviteit in relaties met bedrijven die kaarten uitgeven.
  • De autoriteit zal onderzoeken of Mastercard en Visa de Turkse mededingingswetgeving hebben overtreden door middel van afzonderlijke korting-/stimuleringsregelingen en concurrentiebeperkende effecten als gevolg van niet-concurrentieverplichtingen die aan overnemende entiteiten zijn opgelegd.

De Turkse Raad voor Marktconcurrentie (RK) is een onderzoek gestart naar de activiteiten van Mastercard en Visa in Turkije na een eerste onderzoek dat zich richtte op korting- en stimuleringsregelingen. Dit onderzoek omvat verschillende eenheden binnen beide ondernemingen, waaronder Mastercard Europe SA en Visa Europe Limited.

Het voorlopige onderzoek concludeerde dat Mastercard en Visa, wereldwijde aanbieders van betalingssystemen, mogelijk de wet op de bescherming van de mededinging hebben overtreden op de markten voor kortingsregelingen en digitale portemonneediensten in Turkije door middel van uitsluitingspraktijken. Als gevolg hiervan zal de Turkse mededingingsautoriteit een onderzoek instellen naar entiteiten zoals Mastercard Europe SA, Mastercard Europe SA Istanbul Liaison Office en Masterpass Technology Services Inc., die allen onder zeggenschap staan van Mastercard Incorporated, evenals Visa Europe Limited, Visa Europe Services LLC en Visa Europe Services LLC Turkije Representation, die onder de jurisdictie van Visa Inc. vallen.

Onderzoeksbevindingen

Het primaire doel van het onderzoek is om vast te stellen of deze entiteiten zich schuldig hebben gemaakt aan handelingen die de Turkse mededingingswetgeving schenden op de markten voor scheme- en digitale portemonneediensten. Specifiek zal de autoriteit onderzoeken of de afzonderlijke kortingen en incentives van Mastercard en Visa in de markt voor scheme-diensten, waar zij een groot marktaandeel hebben in de uitgifte van bank-, krediet- en prepaidkaarten in Turkije, kunnen resulteren in de facto exclusiviteit in hun samenwerkingen met kaartuitgevende bedrijven. Dit zou de markt kunnen afsluiten voor concurrenten, individueel of cumulatief.

Voorts zal het onderzoek potentiële concurrentieverstorende effecten beoordelen die voortvloeien uit de niet-concurrentieverplichtingen die Visa haar wervende entiteiten oplegt op de markt voor diensten op het gebied van digitale portemonnees. Deze verplichtingen beletten hen gebruik te maken van diensten van rivaliserende aanbieders. Daarnaast zal het onderzoek nagaan of Mastercard misbruik heeft gemaakt van haar machtspositie op de markt voor diensten op het gebied van digitale portemonnees door middel van praktijken zoals afbraakprijzen en andere acties die concurrenten hinderen.

Mondiale gevolgen

Het is cruciaal om op te merken dat de opening van dit onderzoek niet automatisch betekent dat de onderzochte entiteiten of verenigingen de wet hebben overtreden of sancties tegemoet kunnen zien.

Dit jaar heeft het Amerikaanse Ministerie van Justitie (DOJ) een rechtszaak aangespannen tegen Visa, op beschuldiging van overtreding van de antitrustwetgeving door het onderdrukken van de concurrentie. Het DOJ beweert dat Visa een dominante positie heeft verworven door handelaren te dreigen met hoge kosten en door potentiële rivalen te compenseren. Visa verwerkt meer dan 60 procent van de debettransacties in de VS en genereert jaarlijks 7 miljard dollar aan vergoedingen voor transacties die via haar netwerk lopen. Het bedrijf zou deze dominantie handhaven door middel van overeenkomsten met kaartuitgevers, handelaren en concurrenten.

Mastercard en Visa hebben nog steeds een dominante positie in het wereldwijde betalingslandschap en worden vaak beschouwd als een duopolie. De groeiende bezorgdheid over hun praktijken komt voort uit het wereldwijd toegenomen gebruik van credit- en debitcards, vooral na de COVID-19 pandemie.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.