De traditionele media als gangmakers van de globale apocalyps-industrie: waarom steeds meer mensen het nieuws mijden en wat daaraan te doen

Het vertrouwen in de traditionele media blijft dalen. Wantrouwen in de objectiviteit van journalisten en een overdosis negatief nieuws jaagt mensen weg. Velen haken af en gaan op zoek naar alternatieve nieuwsbronnen. In de VS bereikt podcaster Joe Rogan bij elke aflevering ruim 11 miljoen luisteraars. Dat zijn er 15 keer meer dan wat CNN op zijn piekuur nog haalt.

Waarom is dit belangrijk?

Een internationale mediaboycot vormt zich, blijkt uit het Reuters Institute
Digital News Report 2023
, waarbij in een vijftigtal landen telkens meer dan 2.000 mensen tussen 18 en 50 jaar oud werden geïnterviewd. Mensen blijven geboeid door informatie en zoeken oriëntatie. Wat hen afstoot zijn de dagelijkse injecties met kommer en kwel. De overdosis negativisme doet onze psyche niet goed. Als daad van zelfverdediging onthouden we ons van het alomtegenwoordige alarmisme.

Hoe meer sensatie, hoe minder effect

In het nieuws. Oorlog, rampen, crisis, coups,... Traditionele nieuwsmedia mikken op steeds sensationeler berichtgeving om de aandacht van de lezer/kijker/luisteraar vast te houden.

  • Dat heeft een omgekeerd effect. Uit het Reuters Institute Digital News Report 2023 blijkt dat het vertrouwen in traditionele media blijft afbrokkelen.
  • Reuters: "Het gebruik van traditionele media, zoals tv en print, blijft in de meeste landen dalen, en online en socia
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.