De “Sniffers” van het Europees Agentschap voor maritieme veiligheid controleren emissies in de lucht

Het Europees Agentschap voor Maritieme Veiligheid (AESM) heeft een programma gelanceerd waarbij gebruik wordt gemaakt van drones om de uitstoot van schepen in Europese wateren en havengebieden te meten. Deze “sniffers” hebben dit jaar al meer dan 200 gasmetingen gedaan in drie implementaties. Het AESM gebruikt voor deze operaties middelgrote helikopters van ongeveer 200 kg en lichtgewicht quadcopters van ongeveer 15 kg.

De snuffelaars vliegen in de gassenpluim die schepen uitstoten als ze brandstof verbranden, nemen monsters via de gassensoren en analyseren deze vervolgens. De drones kunnen opstijgen vanaf boten en landen in verschillende omstandigheden: slecht weer, kou, hitte, hoge luchtvochtigheid en zelfs extreme temperaturen zoals in de buurt van giftige uitlaatgassen. Leendert Bal, hoofd van de afdeling Beveiliging, bescherming en waakzaamheid van het AESM, legt uit dat deze drones het mogelijk maken om scheepsemissies in realtime te controleren.

Monitoring van emissies in Europese wateren

De AESM gebruikt een systeem genaamd Thetis om binnen 30 minuten na de meting rapporten over de uitstoot van schepen te ontvangen. Deze informatie helpt havenautoriteiten bij het selecteren van schepen die ze willen inspecteren. Het agentschap heeft dit jaar drie implementaties uitgevoerd: het Kanaal, de Oostzee en de haven van Barcelona.

Naast het meten van emissies kunnen deze drones worden uitgerust met andere instrumenten voor verschillende taken, zoals camera’s om fotografisch bewijs te verkrijgen of lekkages op te sporen; de mogelijkheden zijn eindeloos.

Beperkingen op het gebruik van drones

Er zijn verschillende beperkingen voor het gebruik van drones in het Europese luchtruim. Op dit moment is er geen gecertificeerde drone in Europa, en voor elke operatie moet een vergunning worden aangevraagd bij het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA). Deze vergunningen gaan vaak gepaard met beperkingen, zoals het afzonderen van het luchtruim of het blokkeren van een deel ervan.

De AESM hoopt dat toekomstige ontwikkelingen een efficiënter en effectiever gebruik van drones mogelijk zullen maken.

De belangrijkste punten

• Het Europees Agentschap voor Maritieme Veiligheid heeft een programma gelanceerd waarbij drones worden gebruikt om de uitstoot van schepen in Europese wateren en havengebieden te meten.
• Deze “snuffelaars” hebben dit jaar al meer dan 200 gasmetingen gedaan in drie implementaties.
• Het AESM gebruikt voor deze operaties middelgrote helikopters van ongeveer 200 kg en lichtgewicht quadcopters van ongeveer 15 kg.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.