Na weken van onderhandelen hebben de Vivaldi maandagavond eindelijk een akkoord bereikt over de belasting op bedrijfswagens. Wagens met een verbrandingsmotor zullen een belastingverhoging van 20 procent vermijden.
- Op tafel gelegd door minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v), rook dit dossier enkele maanden voor de verkiezingen naar buskruit. Honderdduizenden bestuurders van bedrijfswagens met verbrandingsmotor hadden dit jaar de belasting Voordeel van Alle Aard (VAA) met 20 procent kunnen zien stijgen, of enkele honderden euro’s per jaar.
- De berekening van het VAA is gebaseerd op een vergelijking tussen de CO2-uitstoot van het betreffende voertuig en de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe inschrijvingen. Door het succes van elektrische auto’s wordt dit verschil echter steeds ongunstiger voor auto’s met verbrandingsmotoren.
- Uiteindelijk wordt de maatregel voorlopig geschrapt, ongetwijfeld tot grote spijt van de Groenen, die nooit grote fans zijn geweest van het voordelige bedrijfswagenstelsel. Ter compensatie wordt het jaarlijkse plafond voor de fietsvergoeding verhoogd en wordt de inflatie voor treinkaartjes voor 56 procent vergoed door de werkgever.
- “Nog niet elke werknemer kreeg, om uiteenlopende redenen, de kans om voor een elektrische bedrijfswagen te kiezen. Dan is het logisch dat we hen niet confronteren met een kunstmatige belastingverhoging”, zegt Van Peteghem.
- De federale regering komt in de loop van de dag met meer gedetailleerde uitleg over het gevoelige dossier.