Amancio Ortega, topman van de Spaanse textielgroep Zara, is de rijkste zakenman van Europa, maar hanteert een andere managementstijl dan de meeste van zijn collega’s. Dat heeft het magazine The Economist gemeld naar aanleiding van de tachtigste verjaardag van Ortega.
Daarbij moet onder meer worden opgemerkt dat Ortega geen eigen computer, bureau of kantoor heeft, maar zich liever in de ontwerp-divisie van Zara Woman, de meest succesvolle lijn van het Spaanse concern, ophoudt. Tevens getuigt zijn omgeving dat Ortega een duidelijke voorkeur toont voor een gesproken communicatie en lange uitgeschreven rapporten zoveel mogelijk vermijdt en aan anderen overlaat. De managementstijl van Amancio Ortega – na Bill Gates de rijkste man ter wereld – kan volgens waarnemers wellicht in grote mate worden gelinkt aan zijn opvoeding.
Succes
Ortega, zoon van een spoorwegarbeider, groeide op in de Spaanse stad La Coruna, maar heeft geen formele opleiding genoten. Als dertienjarige begon hij te werken als hulp in de kledingwinkel Gala op de hoek van zijn geboortestraat. Het hoofdkwartier van Zara bevindt zich trouwens amper enkele straten verder. Ortega zou een relatief armoedige jeugd hebben gekend, maar heeft met Zara – dat hij in het midden van de jaren zeventig heeft opgericht – een persoonlijk vermogen van bijna 80 miljard dollar opgebouwd. “Amancio Ortega houdt ervan om plannen en problemen intensief met een kleine groep medewerkers te bespreken,” getuigt José Maria Castellano, meer dan dertig jaar één van naaste medewerkers van de Spaanse miljardair. “Hij is dan ook bereid om aandacht te besteden aan de mening van de anderen.” Dat heeft volgens waarnemers mogelijk ook een belangrijke basis voor het succes van de Spaanse groep gelegd. Terwijl andere textielproducenten hun activiteiten grotendeels naar Azië overhevelden, bleef Zara in Spanje, Portugal en Marokko, waardoor het bedrijf met kleinere reeksen snel op nieuwe modetrends kon inspelen. (mah)