Detailhandelsverkopen in de eurozone en de EU stegen in april 2025


Key takeaways

  • De detailhandelsverkopen stegen met 0,1 procent in de eurozone en 0,7 procent in de EU vergeleken met maart 2025.
  • De voor de kalender gecorrigeerde index van de detailhandelsverkopen in de eurozone steeg in april 2025 met 2,3 procent, terwijl de stijging in de EU 2,8 procent bedroeg.
  • Polen noteerde de hoogste maandelijkse stijging van het totale volume van de detailhandel (+7,5 procent), gevolgd door Slowakije en Zweden (beide +2,4 procent).

In april 2025 groeiden de detailhandelsverkopen in zowel de eurozone als de Europese Unie (EU). Seizoengecorrigeerde gegevens van Eurostat laten een stijging zien van 0,1 procent in de eurozone en een stijging van 0,7 procent in de EU ten opzichte van maart 2025.

Als we een jaar terugkijken, zien we dat de detailhandelsverkopen aanzienlijk zijn gestegen. Vergeleken met april 2024 steeg de voor de kalender gecorrigeerde index van de detailhandelsverkopen met 2,3 procent in de eurozone en 2,8 procent in de EU.

Verkoopcijfers per sector

Als we de verkoopcijfers per sector in de eurozone in april 2025 analyseren, zien we dat de verkoop van voedingsmiddelen, dranken en tabak met 0,5 procent steeg, terwijl de verkoop van non-foodproducten (met uitzondering van autobrandstoffen) met 0,3 procent daalde. De verkoop van autobrandstoffen in gespecialiseerde winkels steeg met 1,3 procent.

In de EU werden vergelijkbare trends waargenomen. De verkoop van voedingsmiddelen, dranken en tabak steeg met 0,9 procent, terwijl de verkoop van non-food producten (exclusief autobrandstof) licht daalde met 0,1 procent. De verkoop van autobrandstoffen in gespecialiseerde winkels steeg met 1,7 procent.

Groeipercentages onder de lidstaten

Van de lidstaten met beschikbare gegevens noteerde Polen de grootste maandelijkse stijging van het totale volume van de detailhandel (+7,5 procent), gevolgd door Slowakije en Zweden (beide +2,4 procent) en België (+2,1 procent). Duitsland (-1,1 procent), Malta (-1,0 procent) en Nederland (-0,4 procent) lieten daarentegen de grootste dalingen zien.

Vergelijkingen op jaarbasis voor april 2025 laten een positieve groei zien in alle detailhandelssectoren in zowel de eurozone als de EU. De verkoop van voedingsmiddelen, dranken en tabak steeg met respectievelijk 2,2 procent en 2,3 procent. De verkoop van niet-voedingsproducten (met uitzondering van motorbrandstoffen) steeg met 2,3 procent in de eurozone en met 2,9 procent in de EU. De verkoop van autobrandstoffen in gespecialiseerde winkels groeide ook aanzienlijk, met een stijging van 2,9 procent in de eurozone en een stijging van 3,9 procent in de EU.

Jaarlijkse groei van detailhandelsverkoop

Van de lidstaten waren Cyprus (+7,7 procent), Estland (+6,2 procent) en Zweden (+5,7 procent) de koplopers wat betreft de jaarlijkse groei van de detailhandelsomzet. Luxemburg (-3,6 procent) en Slowakije (-0,1 procent) lieten daarentegen dalingen zien.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.