De Croo in stevig conflict met Vlaamse regering en Zuhal Demir (N-VA) over vergunning Brussels Airport

De Croo in stevig conflict met Vlaamse regering en Zuhal Demir (N-VA) over vergunning Brussels Airport
Premier Alexander De Croo (Open Vld) en Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) – JAMES ARTHUR GEKIERE/BELGA MAG/AFP & DIRK WAEM/Belga/AFP via Getty Images

Premier Alexander De Croo (Open Vld) komt druk zetten op de Vlaamse regering rond de verlenging van de omgevingsvergunning voor Brussels Airport. Bevoegd Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) is daar niet van gediend.

  • Toch opvallend: de federale premier die zich komt moeien met Vlaamse materie, maar De Croo spoort nu openlijk de Vlaamse regering aan om de omgevingsvergunning van Brussels Airport zo snel mogelijk te vernieuwen. De huidige vergunning loopt af in juli, een nieuwe zou voor onbepaalde duur moeten gelden.
  • Die nieuwe vergunning kreeg een positief advies, maar er worden wel strengere normen gevraagd voor onder andere nachtvluchten en geluidsoverlast. De Croo hoopt dat de Vlaamse regering dat advies niet volgt. Hij spreekt van “een zeer verregaand eindadvies, geformuleerd met exploitatiebeperkingen die een verder groeipad van Brussels Airlines onmogelijk maken en zelfs de huidige activiteiten bemoeilijken”. En nog meer: “De Vlaamse regering moet met een oplossing komen”.
  • Een politiek handige zet, want zo duwen de liberalen op een bijzonder zere plek bij de Vlaamse regering en met name bij N-VA en minister van Omgeving Zuhal Demir: de moeilijkheid om nog soepel vergunningen te kunnen verlenen. Zowel in het stikstofdossier als in andere grote projecten botst men op de Vlaamse en Europese regeltjes, en oogstte Demir al heel veel negatieve aandacht.
  • Maar De Croo staat lang niet alleen. Hij kreeg in het dossier handig de werkgeverskoepels Voka en VBO op de hand. En zelfs de lobbygroepen voor de chemische en pharma-industrie onderschrijven het “belang van de nationale luchthaven”, en komen met een gezamenlijk opiniestuk, vandaag in De Tijd
  • Zij menen dat het inperken van nachtelijk goederentransport, wat een mogelijk gevolg is van de nieuwe vergunning, een grote economische impact zal hebben: “Wie de logistiek uit Zaventem wil weghalen, ook al is het maar gedeeltelijk, brengt een helse spiraal op gang van vertrekkende bedrijven, en verlies aan internationale verbindingen en jobs.”
  • Voor de N-VA dus uiterst gevoelige materie. Demir reageerde al erg gepikeerd: “Ja Alexander, dank voor de plotse bezorgdheid van uw reclamebureau. Mensen hebben in tegenstelling tot uw eerdere communicatie geen vleugels en daar ben ik me van bewust.” De Croo gaat duidelijk zijn boekje te buiten, vindt ze: “Focus op uw bevoegdheid. Probeer anders eens iets aan de begroting te doen?”
  • De vraag is of dat zal volstaan, als repliek, als de vergunning straks zo streng uitvalt als de adviezen vragen. Maar tegen de adviezen ingaan betekent ook juridisch een risico nemen: dan kan het best zijn dat omwonenden weer in beroep gaan, en finaal de luchthaven zonder vergunning valt. Tussen hamer en aambeeld dus, niet voor het eerst.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.