De comeback van de muziekcassette

Waar vele dj’s blijven zweren bij de betere muziekkwaliteit van vinylopnames kan niemand ontkennen dat de audiokwaliteit van cassettes nogal te wensen overliet.

Dat die bandjes bovendien constant verstrikt raakten in cassettespelers en dat ze na een groot aantal luisterbeurten vaak ook nog eens stukgingen maakt het des te opmerkelijker dat ze volgens Amerikaanse platenindustrie aan een echte revival bezig zijn. Volgens de Britse krant Daily Mail zijn het vooral millennials die de cassettebandjes opnieuw hip vinden.

De RIAA, de vereniging van Amerikaanse platenmaatschappijen,  zou volgens de krant voor het eerst sinds de jaren ’90 opnieuw gegevens bijhouden over het aantal verkochte cassettebandjes, maar dat bericht wordt door mensen van de organisatie tegengesproken.

Nichemarkt

Underground-artiesten en dj’s waren ondanks de komst van elektronische muziekdragers nog steeds fans van de goedkope cassettebandjes om hun muziek uit te brengen. Tegenwoordig brengen echter ook bekende artiesten, zoals Lana del Rey of Green Day opnieuw cassettes uit. Toch blijft het een nichemarkt, meestal liggen de bandjes niet in platenwinkels maar worden ze bijvoorbeeld in kledingwinkels te koop aangeboden.

Volgens de verkopers in die winkels zijn het vooral millennials die de bandjes kopen. Zij zien cassettes als een soort verzamelobject.

Walkman

In 2010 zette Sony de verkoop van zijn Walkman stop, ondertussen bieden andere fabrikanten echter nog steeds draagbare cassettespelers aan. Die hebben meestal wel een ingebouwde functie om de muziek te digitaliseren, zodat ze ook op computers kan afgespeeld worden.