Key takeaways
- De Amerikaanse marine neemt onbemande oppervlakteschepen (USV’s) in gebruik voor routineoperaties en potentiële conflicten.
- Verhoogde financiering voor het MASC-programma (Modular Attack Surface Craft) toont de inzet voor de snelle inzet van USV’s aan.
- Het benutten van commerciële scheepsbouwcapaciteiten en de samenwerking met bedrijven uit de particuliere sector zijn essentieel voor het vormgeven van de toekomst van de oppervlaktevloot van de Amerikaanse marine.
De toekomst van de oppervlaktevloot van de Amerikaanse marine ondergaat een transformatie, gedreven door ambitieuze plannen en evoluerende technologische mogelijkheden. President Donald Trump heeft het “Golden Fleet”-initiatief goedgekeurd, dat tot doel heeft nieuwe scheepsklassen te introduceren en bestaande schepen te moderniseren. De visie omvat kleinere korvetten, naast gemoderniseerde slagschepen die aanzienlijk groter zijn dan de huidige destroyers.
Onbemande oppervlakteschepen
De marine wil bemande oorlogsschepen aanvullen met onbemande oppervlakteschepen (USV’s), die een cruciale rol spelen in de overgang van routineoperaties naar grote conflicten. Het langetermijnscheepsbouwplan van de marine voorzag oorspronkelijk in de aankoop van 50 grote USV’s met raketten tegen 2050. Recente ontwikkelingen wijzen echter op een verschuiving in de prioriteiten en de aanpak bij die aanschaf.
De marine heeft ontwikkelings- en aankoopprogramma’s samengevoegd onder één “Portfolio Acquisition Executive”, waardoor het proces wordt gestroomlijnd. Een recente aanbesteding voor een Modular Unmanned Attack Surface Ship (MASC) richt zich op snelle prototyping en maximale flexibiliteit. De MASC is ontworpen om ladingen van één tot vier standaard zeecontainers te vervoeren, waarvoor een aanzienlijke hoeveelheid energie moet worden opgewekt.
Privésector
Nieuwe spelers uit de privésector doen hun intrede, aangetrokken door publieke en private financiering, de softwarematige aard van USV’s en hun relatief lagere kosten vergeleken met traditionele oorlogsschepen.
Bedrijven zoals Saronic en Anduril werken samen met scheepswerven om MASC-conforme schepen te ontwikkelen en te produceren. Hoewel nog niet duidelijk is of deze nieuwkomers de gevestigde hoofdaannemers zullen uitdagen, is Huntington Ingalls Industries actief bezig met de ontwikkeling van zijn eigen USV met grote capaciteit.
Benutten van commerciële scheepsbouwcapaciteiten
De visie van de marine gaat verder dan het louter bouwen van oorlogsschepen. Minister van Marine, John Phelan, erkent het belang van een sterke commerciële scheepsbouwindustrie en benadrukt dat sterke commerciële capaciteiten nodig zijn ter ondersteuning van de militaire scheepsbouw.
Dit zou kunnen betekenen dat commerciële scheepsbouwdisciplines worden geïmporteerd naar Amerikaanse scheepswerven, of dat er een “leidend schip”-model wordt toegepast, vergelijkbaar met de overeenkomst met Finland voor poolijsbrekers. (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

