Key takeaways
- Mk-11 Aurora bereikt supersonische vlucht op Mach 1,1.
- Het raketaangedreven vliegtuig bereikte een hoogte van 25 kilometer.
- Een nieuw tijdperk van ultra-high-performance voertuigen is in opkomst met operationeel hypersonisch reizen aan de horizon.
Een nieuw tijdperk van supersonisch vliegen
Voor het eerst sinds het uitfaseren van de Concorde heeft een burgerluchtvaartuig supersonisch kunnen vliegen. De succesvolle testvlucht vond plaats op 12 november in de buurt van Mt Cook in Nieuw-Zeeland en markeert een belangrijke mijlpaal in hypersonisch reizen en toegankelijkheid van de ruimte.
Het door een raket aangedreven vliegtuig van Dawn Aerospace, Mk-11 Aurora genaamd, overtrof Mach 1,1 en bereikte tijdens de vlucht een hoogte van 25 kilometer. Deze prestatie betekent een nieuw tijdperk van ultra-high-performance voertuigen en maakt de weg vrij voor operationeel hypersonisch reizen. Het bedrijf stelt zich voor dat de Aurora twee keer per dag naar de rand van de ruimte vliegt en snelheden van Mach 3,5 bereikt tijdens het opstijgen en weer opstijgen.
Herleving van supersonisch reizen
Deze doorbraak volgt op het uit dienst nemen van de Concorde in 2003, die effectief een einde maakte aan supersonisch passagiersvervoer vanwege factoren zoals sonische golven en hoge operationele kosten. Er is echter hernieuwde interesse in sneller vliegen. Bedrijven als NASA en Lockheed Martin ontwikkelen stillere supersonische vliegtuigen die “sonische dreunen” produceren in plaats van storende booms. De Quesst-missie wil hun X-59 boven Amerikaanse steden testen om de reactie van het publiek op deze minder opdringerige geluidsgolven te peilen.
Volgende stappen
Als de resultaten succesvol zijn, zullen ze in 2030 aan de regelgevende instanties worden voorgelegd en mogelijk een nieuw tijdperk van stillere supersonische reizen inluiden.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!