Key takeaways
- Daimler Truck wil de winst verhogen door meer te verkopen, ondanks de zwakte van de Europese markt.
- CEO Karin Rådström wil in Europa meer dan 1 miljard euro besparen tegen 2030. Het gaat hier specifiek over de divisie Mercedes Benz Trucks.
- Het bedrijf verwacht dit jaar een aangepaste EBIT-groei van 5 tot 15 procent vergeleken met het voorgaande jaar.
De winstgevendheid van Daimler Truck is gedaald door de worstelende Europese markt. Ondanks deze tegenslag blijft CEO Karin Rådström optimistisch en heeft ze een kostenbesparingsprogramma aangekondigd.
Het bedrijf wil de winst verhogen door een hoger verkoopvolume, waarbij de recente orderontvangst een positieve indicatie geeft. Mercedes-Benz Trucks, dat een onderdeel is van Daimler Truck en sterk vertegenwoordigd is in Europa, werd echter geconfronteerd met uitdagingen als gevolg van de zwakke economie op het continent en in Duitsland. Het management verwacht aanhoudende zwakte op de Europese markt. Om deze situatie het hoofd te bieden, heeft Rådström een kostenbesparingsprogramma opgestart. Bedoeling is om in Europa meer dan 1 miljard euro te besparen tegen 2030.
Volatiele aandelenkoers Daimler Truck
De aandelenkoers van Daimler steeg met 2.13 procent bij het begin van de handel op vrijdag, na een aanzienlijke daling de dag ervoor. Het bedrijf voorspelde een groei van de aangepaste winst voor rente en belastingen (EBIT) van 5 tot 15 procent voor 2025 in vergelijking met het voorgaande jaar. Dit volgt op een daling van de operationele resultaten met 15 procent tot 4,7 miljard euro in het afgelopen jaar, die wordt toegeschreven aan economische moeilijkheden in Europa en Azië, evenals hoge voorzieningen voor waardeaanpassingen. Ondanks deze uitdagingen zal het dividend per aandeel stabiel blijven op 1,90 euro.
Sterke prestaties in het vierde kwartaal
Het bedrijf verwacht groei in zowel omzet als verkoopvolume in het industriële segment (exclusief financiële diensten). De beoogde operationele marge voor dit segment ligt tussen 8 procent en 10 procent. Positieve signalen zijn onder andere een stijging van 15 procent in orders tijdens het vierde kwartaal, tot 124.046 voertuigen. Hoewel de totale orders voor het hele jaar met 2 procent daalden, biedt de sterke prestatie in het laatste kwartaal hoop. Het bedrijf verwacht een omzet tussen 52 en 54 miljard euro en een verkoopvolume tussen 460.000 en 480.000 voertuigen.
Uitdagingen voor de toekomst
Een eerder aangekondigd kostenbesparingsprogramma voor het merk Mercedes-Benz Trucks in Europa zal naar verwachting de kosten tegen 2030 met meer dan een miljard euro verlagen. Hoewel specifieke details nog niet bekend zijn gemaakt, zijn de besprekingen met werknemersvertegenwoordigers begonnen. Ondanks de uitdagingen in Europa heeft Rådström zich gericht op de robuuste vrachtwagenactiviteiten in Noord-Amerika. De handelsspanningen tussen de VS, Mexico en Canada vormen echter een potentiële bedreiging voor dit marktsegment.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!